GSM-R, Foto: Coha.nl

Nokia houdt GSM-R netwerk langer in de lucht voor ProRail

Het Finse telecombedrijf Nokia gaat de komende tien jaar ondersteuning bieden aan ProRail (vendor support/derde-lijns support) om de huidige GSM-R communicatie-apparatuur langer te kunnen blijven inzetten. De bedrijven sloten hiervoor deze maand een overeenkomst.

Het Nokia GSM-R netwerk zorgt voor de verbinding boord-wal tussen trein en verkeersleiding. ProRail maakte voor deze opdracht gebruik van de procedure ‘onderhandelingsprocedure zonder aankondiging’ in verband met de behoefte om vendor support/derde-lijns support op GSM-R apparatuur vanuit doelmatigheidsoogpunt langer te kunnen blijven inzetten.

Intellectueel eigendom

De GSM-R netwerk apparatuur is in een eerder Europees tendertraject eigendom geworden van ProRail. Voor deze apparatuur is ondersteuning van Nokia nodig tot 2030 met drie keer de optie om voor drie jaar te verlengen.
Het support contract is volgens ProRail noodzakelijk vanwege intellectueel eigendom dat alleen bij de
leverancier Nokia Solutions and Networks Oy ligt.

GSM-R is in Nederland sinds 2004 over het gehele spoorwegnet in gebruik. Het netwerk wordt in opdracht van ProRail beheerd door Mobirail, een samenwerkingsverband van Nokia Siemens Networks en KPN. GSM-R is gebaseerd op GSM, maar maakt gebruik van andere frequenties en heeft daarnaast extra functionaliteit, speciaal voor gebruik in het spoor.

Bandbreedte te klein

De bandbreedte van GSM-R is te klein om in de toekomst voldoende communicatiecapaciteit te kunnen bieden. Onder meer door de komst van ERTMS. Als mogelijke opvolger wordt gekeken naar 5G en wifi, maar vooralsnog staat de opvolger bekend onder de naam FRMCS  (a Future Railway Mobile Communication System).

De leveranciers van GSM-R-apparatuur gaven eerder al aan dat het systeem in ieder geval ondersteund zal worden tot 2025, of zoveel langer als nodig is voordat de opvolger van GSM-R beschikbaar is.

Lees ook:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Onderwerpen: ,

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.