waalhaventest_1-11-19_01

Blusleiding gescheurd op emplacement Waalhaven

Op het Rotterdamse goederenemplacement Waalhaven Zuid bezweek afgelopen zondag een blusslang onder de hoge waterdruk. Dit gebeurde tijdens een aanvullende test van het tijdelijke blussysteem op last van de brandweer. De opengescheurde brandslang is een nieuwe tegenvaller in een lange reeks van tests en aanpassingen aan het systeem.

ProRail kreeg vorige week toestemming van de gemeente Rotterdam om de activiteiten met goederentreinen met gevaarlijke stoffen op emplacement Waalhaven na bijna een half jaar te hervatten. Een van de voorwaarden was dat er nog een systeemtest onder hoge druk moest worden gedaan. Hierbij werd het blussysteem onder een druk van 18 bar gezet. Tijdens die test scheurde eerdergenoemde brandslang. Het is niet de eerste tegenvaller bij het inrichten van het tijdelijke blussysteem. Tijdens een eerdere test, op vrijdag 1 november, schoot een koppeling los.

Meer tijd nodig

ProRail onderzoekt de oorzaak van het incident dat zich zondag voordeed en zoekt naar een oplossing. Gevolg is dat het opstellen van wagons met gevaarlijke stoffen en het wisselen van locomotieven voorlopig nog niet is toegestaan. ProRail laat weten zich te beraden op een nieuwe oplossing. “Dit gaat meer tijd vergen. Totdat we de juiste maatregelen hebben genomen, blijven we het rangeren van wagons met gevaarlijke stoffen via andere emplacementen afhandelen, zoals afgelopen maanden het geval was”, meldt ProRail op zijn website.

Spoorgoederenvervoerders mogen al sinds september vorig jaar niet meer met wagons met gevaarlijke stoffen op het terrein vanwege problemen met de blusvoorziening. Op emplacement Waalhaven Zuid bleek toen bij een inspectie onvoldoende bluswater beschikbaar om een eventuele brand in of rondom wagons te blussen. Ook reikte het water niet ver genoeg bij brandbestrijding en duurde het te lang voor de brandweer kon gaan blussen. Daardoor zouden brandweerlieden en incidentenbestrijders van ProRail te dicht bij een eventuele vuurhaard moeten werken. Een tijdelijk systeem moest uitkomst bieden, maar tot op heden is dat niet gelukt.

Lees ook:

Onbeperkt lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad SpoorPro.nl.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

1 reactie op “Blusleiding gescheurd op emplacement Waalhaven”

Nico Meininger|27.02.20|15:21

Wordt dit met overjarig en afgekeurd materiaal aangelegd? Als je een brandslang koopt moet deze toch de testdruk kunnen weerstaand. We een amateuristisch boel zeg

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.