Waalhaven blustest

ProRail: oplossing in zicht voor Waalhaven

Naar verwachting kan er binnenkort weer worden gerangeerd met wagons met gevaarlijke stoffen op emplacement Waalhaven-Zuid. De omgevingsdienst DCMR en Veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond (VRR) gaan onder zeer strikte voorwaarden akkoord met het gebruik van de tijdelijke blusvoorziening. Dat melden ProRail en de gemeente Rotterdam.

Het emplacement Waalhaven Zuid mag van de toezichthouders weer in gebruik worden genomen voor het rangeren met gevaarlijke stoffen. ProRail zelf houdt nog een slag om de arm en wil eerst nog een aantal aanpassingen doen aan de installaties voordat het weer wagons met gevaarlijke stoffen toelaat. Tijdens de laatste test in januari werden er door de inspecteurs van de Veiligheidsregio en DCMR nog tekortkomingen geconstateerd en ontbrak er nog noodzakelijke informatie.

Voorwaarden

De VRR en DCMR hebben de afgelopen weken de ontbrekende informatie ontvangen van ProRail en besloten daarop dat het emplacement onder bepaalde voorwaarden weer in gebruik mag worden genomen. Die voorwaarden zijn onder meer dat er alleen gerangeerd mag worden met gevaarlijke stoffen op bepaalde sporen. Dit omdat de blusstraal nog niet alle sporen goed genoeg kan bereiken. Verder moet ProRail een speciaal protocol hanteren als vorst optreedt en binnen enkele weken het hele systeem opnieuw testen op een druk van 18 bar.

Ondanks dat er groen licht is vanuit de toezichthouder, neemt ProRail het emplacement nog niet meteen in gebruik voor het rangeren van wagons met gevaarlijke stoffen. De spoorbeheerder wil eerst nog een aantal aanpassingen doen om meer sporen binnen het bereik van de brandweer te krijgen. “Deze week kijken we met VRR en DCMR naar de aanpassingen om ook op een deel van deze sporen het rangeren met gevaarlijke stoffen te kunnen hervatten. Tot die tijd blijven we het rangeren van wagons met gevaarlijke stoffen via andere emplacementen afhandelen, zoals afgelopen maanden het geval was”, aldus ProRail.

Goederenvervoerders mogen al sinds september vorig jaar niet met gevaarlijk stoffen het terrein op vanwege de problemen met de blusvoorziening op het spoorgoederenemplacement in de Rotterdamse haven. De gebreken aan het blussysteem kwamen aan het licht tijdens een test op vrijdag 13 september. Er bleek onvoldoende bluswater beschikbaar te zijn om een eventuele brand in of rondom wagons te blussen. Ook reikte het water niet ver genoeg bij brandbestrijding en duurde het te lang voor de brandweer kon gaan blussen. Daardoor zouden brandweerlieden en incidentenbestrijders van ProRail te dicht bij een eventuele vuurhaard moeten werken.

Koppeling los

Een koppeling aan een waterbassin in de buurt moest tijdelijk uitkomst bieden. Maar deze oplossing bleek niet robuust genoeg. Zo schoot halverwege een test van dit systeem een koppeling los. Na een aantal aanpassingen kon er in januari opnieuw worden getest. De test zelf verliep goed, maar door het ontbreken van een aantal documenten die ProRail had moeten aanleveren, gingen de toezichthouders niet akkoord met het opheffingen van de beperkingen op Waalhaven. Dit tot grote ergernis van de goederenvervoerders die voor hun dienstverlening grotendeels afhankelijk zijn van het emplacement. De problemen met het blussysteem op Waalhaven-Zuid leidden al tot Kamervragen, die tot nu toe niet zijn beantwoord.

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.