Station Winschoten

ProRail gunt aanpassing traject Groningen-Winschoten aan Strukton

Om vanaf december 2020 extra sneltreinen te kunnen laten rijden tussen Groningen en Winschoten moeten onder meer de seinen en een aantal stations op het traject worden aangepast. Aannemer Strukton kwam als winnaar uit de aanbestedingsronde van ProRail. 

Op dit moment rijden er in de spits twee treinen per uur tussen Groningen en Winschoten, hoeveel dat er na december 2020 worden, is nog niet bekend. ProRail meldt wel dat de reistijd tussen de twee stations in totaal negen minuten korter wordt en dat de extra treinen gaan zorgen voor meer spreiding van reizigers.

Wunderline

De aanpassingen aan het spoor voor de sneltrein Groningen Winschoten zijn ook noodzakelijk voor de toekomstige snelle verbinding tussen Groningen en Bremen, de Wunderline. Deze verbinding moet in 2024 klaar zijn en het mogelijk maken om binnen iets meer dan twee uur van Bremen naar Groningen te reizen en andersom.

De werkzaamheden bestaan uit het aanpassen van de seinen tussen Hoogezand-Sappemeer en Zuidbroek. Hierdoor kunnen treinen op kortere afstand van elkaar rijden. Verder worden op station Zuidbroek oude sporen verwijderd en perrons verlengd. Ook gaat Strukton het middenperron van dit station verbreden. Nieuwe wissels zorgen er voor dat de doorgaande treinen minder af hoeven te remmen.

Beveiligde overwegen

Op station Scheemda gaan treinen elkaar kruisen. Het huidige middenperron is hier te smal voor het aantal reizigers dat er gebruik van zal maken. Daarom komt er aan de noordzijde van het spoor een nieuw (zij-)perron. Het huidige middenperron (of eilandperron) verandert dan ook in een zijperron. Net als in Zuidbroek wordt dit perron verlengd zodat hier ook langere treinen kunnen rijden. Het bestaande overpad naar het perron wordt beveiligd met spoorbomen.

Ook op andere overwegen op dit traject worden veiligheidsmaatregelen genomen. De Noorderzanddijk in Groningen krijgt een beveiligingsinstallatie met spoorbomen. Bij de Kerkstraat in Hoogezand laat ProRail bij het voetpad extra spoorbomen plaatsen, net als bij de Halteweg in Scheemda. Ook wordt de Vogelzangsterweg in Scheemda voorzien van beveiliging met spoorbomen.

Lees ook:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Onderwerpen: , ,

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

1 reactie op “ProRail gunt aanpassing traject Groningen-Winschoten aan Strukton”

Pat Rick|16.12.19|16:46

Als men goed vooruit denkt, maakt men de lijn geschikt voor nog hogere snelheden. Dan kan deze aangesloten worden op een nieuwe Lelylijn en kan dit deel uitmaken van een HSL-lijn Amsterdam -Bremen/Hamburg – Kopenhagen/Malmo. De oude lijn via Zwolle is te duur om aan te passen: slechte ondergrond en de afstand tussen de sporen moet breder.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.