TGV, hogesnelheidstrein, SNCF

Massale stakingsactie legt treinverkeer Frankrijk plat

Een grote staking in Frankrijk heeft het trein- en wegverkeer door het hele land grotendeels platgelegd. In Frankrijk protesteren mensen donderdag massaal tegen hervormingen van het pensioenstelsel. Veel openbaar vervoer is bij voorbaat al geannuleerd vanwege de aangekondigde stakingen.

In Frankrijk worden donderdag 245 demonstraties door het hele land gehouden. In Parijs begint de grote demonstratie om 14.00 uur op het treinstation Parijs-Oost. Vanaf daar gaan de demonstranten lopend naar het Place de la Nation, meldt het Franse medium BFMTV.

Een groot deel van de TGV-hogesnelheidstreinen rijden donderdag niet als gevolg van een naar verwachting massale staking. Ook valt het merendeel van de regionale treinen uit en zal ook het internationale treinverkeer lijden onder de protestacties. Woensdag werden er al zestien Eurostar-verbindingen van Parijs naar Londen afgelast.

De stakingsacties zijn gericht tegen de plannen van de regering om het pensioenstelsel te hervormen. In het pensioenstelsel subsidieert de staat meer dan veertig pensioenfondsen van verscheidene beroepsgroepen die allemaal verschillend zijn georganiseerd. President Emmanuel Macron wil, net als eerder zijn voorgangers dat vergeefs probeerden, het ingewikkelde en voor veel pensioengerechtigden erg gulle stelsel stroomlijnen en hervormen.

Schuld SNCF

In de afgelopen jaren liep de schuld van het staatsbedrijf SNCF op tot 47 miljard euro. Veel regionale spoorlijnen kregen te maken met achterstallig onderhoud. Dit deel van het spoor is ook het meest verlieslijdend: het levert jaarlijks één miljard euro op, maar kost vier keer zoveel. Ook is grof geïnvesteerd in het hogesnelheidsnetwerk. De overheid gaat vanaf 2020 35 miljard van de schuld overnemen. Dat gaat stapsgewijs, omdat Frankrijk anders niet meer voldoet aan Europese begrotingsregels.

Een andere manier om de kosten te verminderen, is om de royale arbeidsvoorwaarden rigoureus aan te pakken. Hieronder vallen baangarantie voor het leven en vroegtijdige pensionering. Nu mogen bijvoorbeeld machinisten al met 52 jaar met pensioen. Toen Macron’s regering de plannen vorig jaar aankondigde startte het Franse spoorwegpersoneel een golf van stakingen.

Bron: ANP

Lees ook:

Onderwerpen: , ,

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.