Een NS-intercitytrein rijdt voorbij station Tilburg Universiteit

NS en ProRail hengelen naar bijdrage investeringsfonds

Vervoerder NS en spoorbeheerder ProRail hebben een plan ingediend bij de regering voor 20,6 miljard euro aan maatregelen om het spoor te drastisch te verbeteren. Het geld moet komen uit het investeringsfonds van 50 miljard euro dat in Den Haag wordt ingericht om de Nederlandse economie de komende twintig of dertig jaar duurzaam te laten groeien.

Volgens beide bedrijven kunnen zij met meer treinen, snellere verbindingen en grotere stations een oplossing bieden voor de aanpak van de stikstofproblemen. Dat meldt het AD dat inzage kreeg in de plannen. In het document doen NS en ProRail volgens de krant tientallen voorstellen voor spoorinvesteringen tot 2040. Het kabinet werkt nog aan de invulling van het tientallen miljarden euro’s grote fonds. De minsters Hoekstra van Financiën en Wiebes van Economische Zaken presenteren naar verwachting begin 2020 de details van het fonds dat onder meer bedoeld is om infrastructurele en andere projecten te financieren.

Hanzelijn

In de plannen van NS en ProRail staat onder meer dat de reisduur tussen Groningen/Leeuwarden en de Randstad omlaag moet. Door aanpassingen op de Hanzelijn zou die een kwartier omlaag kunnen. Treinroutes van Nijmegen, Twente en Vlissingen naar het westen moeten ook tot dertig minuten sneller.

Op hoofdroutes, zoals Amsterdam-Eindhoven, moeten meer treinen gaan rijden. Belangrijke stations als Amersfoort, Leiden, Nijmegen en Roermond moeten voor een miljard euro worden uitgebreid. ProRail wil verder fors investeren in het goederenvervoer. Door knelpunten weg te nemen zouden goederentreinen van 600 meter tot 740 meter kunnen worden verlengd.

Snelbus

Er zouden lightrailverbindingen moeten komen tussen Den Haag en Dordrecht en van Haarlem naar het Gooi en een snelbus tussen Utrecht en Breda. Bovendien moet de stroomvoorziening op het spoor worden verdubbeld van 1500 naar 3000 volt. Op die manier zouden er veel meer treinen kunnen rijden en kunnen ze sneller accelereren.

Volgens Hans van Leeuwen, financieel directeur van ProRail wordt er voor stikstof-oplossingen vooral naar de boeren en een lagere maximum snelheid wordt gekeken, maar is er ook een andere oplossing, “eentje die al 180 jaar bestaat: het spoor. Kortom, blijf vooral 130 rijden, maar doe dat op het spoor.” NS wijst op het snel groeiende treinvervoer. September was met 36,7 miljoen passagiers de drukste maand ooit. Het aantal treinreizigers, nu circa 1,3 miljoen per dag, zal tot 2040 naar verwachting verdubbelen.

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

2 reacties op “NS en ProRail hengelen naar bijdrage investeringsfonds”

Pat Rick|13.11.19|12:09

De core business van ProRail is dus het verkrijgen van budgetten voor mobiliteit, waarvan zij als dure organisatie (met CEO en CFOs) hebben geleefd. Als ZBO moeten ze vooral kijken hoe ze dingen in de toekomst vooral goedkoper kunnen doen obv technische expertise. Peer Eringa klaagde dat zijn organisatie maar 2 specialisten had voor de bovenleiding

Route naar Nijmegen is PHS, zou van daaruit sneller gemaakt kunnen worden. Vlissingen was vroeger al sneller te bereiken, dus herstel oude situatie?

Rian van der Borgt|14.11.19|11:56

“Er zouden lightrailverbindingen moeten komen […] en een snelbus tussen Utrecht en Breda.”

Er bestaat al jaren een snelbus tussen Utrecht en Breda, dus wat is er nieuw?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.