Het spoor bij Zuidasdok, foto: ProRail

Inschuiven gigantisch betonnen dek station Amsterdam Zuid live te volgen

Bij station Amsterdam Zuid wordt in de nacht van vrijdag op zaterdag een gigantisch betonnen dek van drie miljoen kilo door de A10 en het spoor geschoven. Het dek van zeventig meter lang, twaalf meter breed en twee meter hoog gaat deel uitmaken van het dak van een nieuwe reizigerstunnel voor station Amsterdam Zuid.

Spoorbeheerder ProRail meldt dat het mogelijk is om het inschuiven live bij te wonen of te volgen is via webcams die 24 uur per dag laten zien wat er op de bouwplaats gebeurt. Tijdens de werkzaamheden is er geen treinverkeer mogelijk en wordt de A10 Zuid richting Utrecht afgesloten.

Reizigerstunnel

Het dek gaat deel uitmaken van het dak van een nieuwe reizigerstunnel, de Brittenpassage, en dient ook als spoordek waarover treinen rijden. De passage zorgt voor meer capaciteitsruimte voor station Amsterdam Zuid. De dakdelen die daarvoor nodig zijn worden dwars door de A10 en het bestaande spoor op hun plek worden geschoven.

Bouwmanager Arif Kafa geeft op de website van ProRail een toelichting over hoe het betonnen dek van drie miljoen kilo wordt verschoven. “Nadat het betonnen dek tegen het talud van de A10 is geschoven, kan op vrijdagavond om exact 23.30 uur de grote verschuiving beginnen. Tegen die tijd hebben we een gat van 85 meter in de weg en het spoor gemaakt. Het asfalt van de A10, het spoor en de grond eronder zijn dan verwijderd, precies ter hoogte van het betonnen dek dat klaarligt langs de Arnold Schönberglaan.”

Fundering

In het verlengde van het dek zijn vier schuifbalken aangelegd die steunen op eerder aangebrachte funderingspalen waarover het betonnen gevaarte naar zijn definitieve plek zal schuiven. “Deze balken staan in contact met vier cilinders die worden aangedreven door een hydraulische pomp. Die duwen het dek over de balken, waarbij ze met het dek meebewegen. De pompen worden op afstand bestuurd door specialisten, die er overigens wel met hun neus bovenop staan.”

Er staan ook maatvoerders rondom het dek. “Via spiegels (prisma’s) op het dek, die door middel van een laserstraal precies de coördinaten doorgeven, kunnen zij monitoren of het dek gelijkmatig en waterpas over de balken schuift.” Dit is geen snel klusje. “We zullen zo’n zeven meter per uur afleggen. Als alles helemaal volgens planning loopt, doen we er ongeveer zeven uur over. Dan ligt de kolos tegen 06.30 uur op zijn plek.”

Als het goed gaat is de A10 is vanaf maandag 05.00 uur open en rijden alle treinen dan weer volgens dienstregeling.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.