Traxx-locomotief met rijtuigen voor HSL

Auditdienst Rijk: financiële informatie over zettingen HSL ontbreekt

In de meest recente voortgangsrapportage over de HSL-Zuid ontbreekt belangrijke informatie over dreigende kostenoverschrijdingen door zettingen op het spoortraject. Dat concludeert de Auditdienst Rijk (ADR) van het ministerie van Financiën in een accountantsrapport bij de voortgangsrapportage.

In de voortgangsrapportage meldt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat dat het aantal zettingen bij Schuilingervliet en Rijpwetering verder is toegenomen, waardoor de kosten naar alle waarschijnlijkheid gaan toenemen. De details over de hoogte van die kostenoverschrijdingen ontbreken, meldt de ADR. Ook voorstellen om het aantal overschrijdingen en de kosten daarvan te beperken zijn niet in de rapportage opgenomen, constateert de dienst.

Het project Hogesnelheidslijn Zuid is door de Tweede Kamer in 1996 als groot project aangewezen, waardoor het ministerie verplicht is om bij de voortgangsrapportages periodiek een accountantsrapport te publiceren. Daarbij wordt gekeken naar de beheersing en het beheer van het project, maar ook naar de kwaliteit en de volledigheid van de in de voortgangsrapportage opgenomen financiële en niet-financiële informatie.

Wachten op onderzoek

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven verweert zich in een begeleidende brief met de mededeling dat in de voortgangsrapportage staat vermeld dat het ministerie in afwachting is van een onderzoek van ProRail. Ook komt de veilige berijdbaarheid niet in gevaar, verzekert de bewindsvrouw. Het ministerie maakte bij de presentatie van de Miljoenennota bekend volgend jaar 15,3 miljoen extra te investeren in het oplossen van problemen met het beton en de zettingen op de hogesnelheidslijn. Op basis van het onderzoek van ProRail moet nog blijken of dit budget toereikend is.

Infraspeed startte in 2018 al met periodieke herstelwerkzaamheden om de baan te stabiliseren bij Schuilingervliet. Inspecties tonen aan dat het aantal zettingen is toegenomen. In de voortgangsrapportage meldde het ministerie in oktober vorig jaar dat de gekozen herstelmethode “erg tijdsintensief is”. Om die reden onderzoekt ProRail “een nieuwe methode, gericht op een goedkoper en bestendiger eindresultaat”.

Meetgegevens

Op de locatie Rijpwetering is er sprake van baanvervorming, hier overweegt ProRail damwanden te plaatsen. Naar de effectiviteit van deze kostbare maatregel wordt nader onderzoek verricht. Tevens wordt een onderzoek in gang gezet naar de effectiviteit van aanvullende of alternatieve maatregelen om de baan te stabiliseren. Daarnaast zal ProRail alle meetgegevens van de afgelopen twaalf jaren nader analyseren om beter zicht te krijgen op de baanbewegingen over de jaren heen.

De resultaten van genoemde onderzoeken worden eind 2019 verwacht waarna de vervolgaanpak zal worden bepaald.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.