Betuweroute

PGO Zee-Zevenaar gaat naar VolkerRail

Het dagelijks onderhoud aan de spoorinfrastructuur in het PGO-gebied Zee-Zevenaar (Betuweroute) wordt ook de komende vijf jaar uitgevoerd door spooraannemer VolkerRail. Het contract werd deze week door ProRail gegund aan deze aannemer. 

Het nieuwe contract gaat in op 1 november 2019 en heeft net als alle andere PGO-contracten (Prestatie Gericht Onderhoud) een looptijd van vijf jaar. De totale waarde van deze aanbesteding is 42,5 miljoen euro. Naast VolkerRail, schreven ook Strukton Rail, Asset Rail en BAM Infra Rail in op de aanbesteding. ProRail gunde het contract dit keer aan VolkerRail. Onlangs ging ook het PGO-contract voor de onderhoudsregio Den Haag naar de railtak van Volker Wessels.

Het PGO-gebied Zee-Zevenaar bestaat uit de 172 kilometer lange Betuweroute voor goederenvervoer. Over deze twee sporen tussen de Rotterdamse haven en de Duitse grens bij Zevenaar rijden wekelijks meer dan 500 treinen.

Neerlands Midden

VolkerRail heeft nu naast Zee-Zevenaar ook de PGO-contracten voor de onderhoudsgebieden Twente, Rotterdam, Amsterdam en Hollands Noorderkwartier onder zijn hoede. Vanaf maart 2020 komt daar Den Haag nog bij. Voor het onderhoudsgebied Neerlands Midden dat VolkerRail nu nog in beheer heeft volgens de oude OPC-contractmethode loopt nog een conflict tussen ProRail en VolkerRail.

Eerder dit jaar werd het nieuwe PGO-contract voor dit gebied gegund aan Asset Rail. VolkerRail spande daarop met succes een kort geding aan tegen ProRail. De rechter oordeelde dat ProRail de inschrijving van VolkerRail onterecht weigerde. De aanbestedingsprocedure van dit gebied wordt waarschijnlijk opnieuw gedaan. ProRail heeft hier nog geen opheldering over gegeven.

De rest van de in totaal 21 gebieden wordt onderhouden door Asset Rail, Strukton Rail en BAM Infra Rail.

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.