Station Gorinchem, stationshal

ProRail start nieuwe arbitragezaak tegen Ballast Nedam om Gorinchemse tunnel

In een nieuwe poging om de bouw van een reizigerstunnel bij station Gorinchem vlot te trekken, is ProRail een bodemprocedure gestart bij de Raad van Arbitrage voor de Bouw tegen Ballast Nedam Infra. De aannemer legde de bouw in februari stil omdat er putten op de bouwplaats werden aangetroffen waardoor de bouw meer tijd en geld gaat kosten.

Eerder dit jaar diende al een kort geding voor de Raad van Arbitrage voor Bouw over dezelfde kwestie. De Raad deed destijds geen uitspraak omdat het conflict inhoudelijk te ingewikkeld zou zijn. De rechter wees op de mogelijkheid van een bodemprocedure waarbij meer ruimte is om inhoudelijke geschillen te beslechten.

Ballast Nedam Infra legde in februari het werk neer in Gorinchem omdat tijdens de voorbereidende werkzaamheden, volgens de aannemer totaal onverwacht twee ondergrondse putten tevoorschijn kwamen. Hierdoor kon de heistelling niet langer op de geplande plek staan. De bouw van de reizigerstunnel is hiermee volgens Ballast Nedam complexer en duurder geworden.

Bekend sinds 1896

Volgens de burgemeester en wethouders van Gorinchem had Ballast Nedam moeten weten dat er putten liggen op de opstelplaats van de heistelling. De aannemer beschikte volgens het college van b&w over bouwtekeningen uit 1896 waarop deze zijn terug te vinden.

De reizigerstunnel in Gorinchem zou eigenlijk in december gereed moeten zijn. ProRail wil de tunnel in 2021 alsnog laten bouwen. Of dat wordt gehaald, is volgens de spoorbeheerder op dit moment nog niet te zeggen. Ook is nog niet bekend wanneer de zaak dient. De tunnel moet onder meer een einde maken aan de slechte toegankelijkheid van het station voor reizigers met een lichamelijke beperking. Deze kunnen nu alleen het middenperron bereiken door onder begeleiding van treinpersoneel via een overpad over de sporen te gaan.

Lees ook: ProRail dreigt met arbitragezaak tegen Ballast Nedam

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.