Rechter, rechtbank. Foto: iStock / Wavebreakmedia

ProRail dreigt tonnen te verliezen vanwege grondconflict

ProRail dreigt opnieuw flink in de buidel te moeten tasten vanwege een conflict met een grondeigenaar. De spoorbeheerder verloor donderdag een kort geding tegen een eigenaar van een stuk grond in de Groningse plaats Den Horn. Deze strook grond heeft ProRail nodig om het spoor te kunnen verdubbelen tussen Hoogkerk en Zuidhorn.

Spooraannemer BAM moet vanaf 1 juli starten met de werkzaamheden aan het spoor. ProRail geeft in het kort geding aan dat als er vertraging in het project komt dat dit mogelijk een half miljoen euro per maand extra gaat kosten. In een reactie op de uitspraak geeft ProRail aan het echter “niet zover te laten komen”. Een alternatieve oplossing zou zijn om een damwand tussen beide stukken grond te slaan. De kosten hiervan bedragen zo’n 350.000 euro. Ook wil ProRail nogmaals met de eigenaar in gesprek om de grond over te nemen voor een “marktconforme prijs”.

Verkoop grond

ProRail geeft in de motivatie van het kort geding aan dat de strook grond van 82 vierkante meter van de omwonende deel uitmaakt van een naastgelegen stuk grond waarvan de spoorbeheerder eigenaar is. De omwonende zou de grond om die reden af moeten staan. ProRail voert al sinds 2014 gesprekken met de eigenaar over verkoop van de strook grond, maar dit leidde niet tot een koopovereenkomst. Dit had tot gevolg dat ProRail de omwonende heeft aangemaand en gesommeerd om de strook grond te ontruimen. Ook aan dit verzoek heeft de eigenaar geen gehoor gegeven. Vandaar dat ProRail heeft besloten om een kort geding aan te spannen.

De grondeigenaar heeft in 1993 een perceel van 1083 vierkante meter in gebruik genomen in plaats van de 1000 vierkante meter die door hem was gekocht. De rechter oordeelt echter dat het stuk grond van 82 vierkante meter door verjaring zijn eigendom is geworden. “De omstandigheid dat [A] c.s. een groter perceel in gebruik heeft genomen dan waartoe hij blijkens kadastrale registratie gerechtigd was staat, gezien het betrekkelijk geringe verschil in oppervlakte, 1.082 m2 in plaats van 1.000 m2, niet aan goede trouw in de weg”, oordeelt de rechter.

Daarnaast weegt “het belang van gedaagde om in afwachting van een onteigeningsprocedure over zijn eigendom te kunnen blijven beschikken, zwaarder dan door ProRail gestelde financiële en maatschappelijke belangen”. De rechter wijst de vordering van ProRail daarom af.

Lees hier de volledige uitspraak.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.