Sensoren van Dual Inventive aan een spoorstaaf

‘Nieuwe technieken toepassen in organisatie grootste uitdaging ProRail’

De grootste uitdaging voor ProRail de komende jaren is om nieuwe technieken toe te passen in de huidige beheersorganisatie. “Ontwikkelingen op het gebied van assetmanagement en IT zullen steeds vaker samengaan.” Deze verwachting sprak Karel van Gils, directeur Innovatie en Technische Vernieuwing bij ProRail, donderdag uit tijdens de Dag van de Rail.

“In de toekomst zullen er geen assets meer zijn zonder sensoren”, meent Van Gils. “Op dit moment is al 60 tot 80 procent van de storingen van wissels te voorspellen met behulp van monitoring. Dit willen we ook met ES-lassen gaan doen.”

Spoorpartijen samenbrengen

“De spoorsector heeft veiligheid hoog in het vaandel, daarom gaan ontwikkelingen soms langzaam. Om innovaties aan te jagen gaan we steeds meer naar open data toe.” ProRail doet dat onder meer in het Digital Assets Lab dat deze week in Railcenter in Amersfoort is geopend. In het nieuwe lab wordt onder meer geëxperimenteerd met slimme sensoren voor het spoor. Op het terrein van Railcenter liggen spoor, wissels, bovenleiding en een overweg waar de innovatieve sensoren op kunnen worden getest. De sensoren worden gekoppeld aan diverse platforms, die de data via dashboards aan diverse partijen beschikbaar stelt.

De spoorbeheerder zoekt ook de samenwerking met andere partijen door middel van het initiatief ‘TWAS Incubators’. TWAS staat voor Toekomstbestendig Werken aan het Spoor en is het masterplan van ProRail voor werkzaamheden aan de spoorinfrastructuur voor de komende jaren. TWAS heeft als doel om werk te bundelen, spreiden en te plannen in samenspel met vervoerders, aannemers, overheid en belangenorganisaties.

Digitalisering

ProRail verder sinds 2018 de BIM-werkwijze (Bouw Informatie Management) en de Digital Twin toe toe in diverse infraprojecten. BIM zorgt ervoor dat alle relevante informatie tijdens de gehele levenscyclus van het bouwwerk tussen alle partijen digitaal wordt gedeeld. Een Digital Twin is een digitale kopie in 3D van bestaande of nog te ontwikkelen omgeving. Dit maakt het mogelijk om bijvoorbeeld het spoor en de omgeving inzichtelijk te maken. “Wij willen de markt uitnodigen om samen met ons gebruik te maken van BIM en de Digital Twin om hier verdere stappen in te kunnen maken.”

“Digitalisering gaat onze wereld veranderen”, zegt Van Gils. “Dit soort ontwikkelingen verandert de mindset van mensen.”

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “‘Nieuwe technieken toepassen in organisatie grootste uitdaging ProRail’”

Pat Rick|27.06.19|16:10

Fout, maar logisch antwoord van een directeur Innovatie en Technische Vernieuwing. Technieken zullen steeds sneller elkaar opvolgen, ook voor asset management en zeker in IT.

Dus de echte uitdaging ligt erin om ProRail te transformeren naar een organisatie die moeiteloos kan schakelen tussen nieuwe technologien. Niet vastzittten aan 1 techniek, maar instellen op verandering. Ook openstaan voor nieuwe business behalve hoofdspoor: tram, metro, lightrail. Cultuurverandering is dus hoognodig!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.