Hoofdkantoor ERA in Valanciennes, Bron: ERA

ERA aangesteld als centrale toelatingsinstantie ERTMS

De Europese Unie heeft een belangrijke stap gezet in de richting van een centrale spoormarkt. Het Europese spooragentschap (ERA) krijgt de verantwoordelijkheid over de vergunningen van zowel voertuigen, veiligheidscertificeringen als de certificering van ERTMS in het spoor. Het besluit hiertoe werd afgelopen week aangenomen door acht Europese lidstaten. De overige lidstaten volgen in 2020.

ERA vereenvoudigde de autorisatie- en certificeringsprocessen, inclusief de toelating van voertuigen veiligheidsautorisatie en de autorisatie van ERTMS in de baan. Vanaf nu moeten Europese spoorbedrijven contact opnemen met het kantoor van ERA in het Franse Valenciennes. Het invullen van een online formulier in de One-Stop Shop IT tool (OSS) van ERA volstaat. Na ontvangst van het formulier wijst ERA een projectmanager toe aan het dossier die de aanvraag verder verwerkt en behandelt met een meertalig expertiseteam.

Zwitsers doen ook mee

Deze ingrijpende verandering in het proces is aangenomen door Bulgarije, Finland, Frankrijk, Griekenland, Italië, Nederland, Roemenië en Slovenië.  De overige Europese lidstaten gaan de nieuwe regels volgend jaar juni invoeren. Ook Zwitserland gaat het nieuwe regime vanaf nu als niet EU-lidstaat per geval toepassen.

“Jarenlang werd de vooruitgang in de Europese spoorsector gehinderd door technische barrieres en excessieve kosten. Het nieuwe vereenvoudigde certificeringsproces helpt de barrieres te doorbreken en harmonisatie te vergroten. Dit gaat de concurrentiepositie van het spoor vergoten,” aldus ERA-directeur Josef Doppelbauer.

Vierde spoorpakket

De nieuwe regels maken deel uit van het Vierde Spoorpakket. Dit document werd in 2016 goedgekeurd door het Europees Parlement. Het maakt de liberalisering van spoorgoederenvervoer binnen de EU en het creeren van een centrale spoormarkt mogelijk. Het Vierde Spoorpakket heeft vier doelstellingen: Het standaardiseren van autorisatie en certificering, het versterken van de positie van van spoorbeheerders, het openbreken van de thuismarkt voor personenvervoer en het vasthouden van een hoog kennisniveau onder werknemers in de spoorbranche. Om vervoer van goederen en personen over het spoor te stimuleren in het algemeen, en de doelen in het pakket in het bijzonder, te bereiken is harmonisatie van de wet- regelgeving in alle landen nodig, vindt ERA.

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

1 reactie op “ERA aangesteld als centrale toelatingsinstantie ERTMS”

Rian van der Borgt|17.06.19|14:23

Hint: de ERA heet in het Nederlands het Spoorwegbureau van de Europese Unie.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.