Trein trekt bovenleiding stuk bij Weesp

Door een gebroken bovenleiding bij Weesp op het traject Weesp-Amsterdam Zuid reden er sinds dinsdagochtend zes uur minder treinen op dit traject. ProRail hoopte de rijdraad voor het begin van de avondspits weer te hebben gerepareerd, maar gaf later aan dat dit tenminste tot 19.00 uur ging duren. 

Naast hinder op het traject Weesp-Amsterdam Zuid zorgen de werkzaamheden bij Leiden er voor dat er in de hele Randstad minder treinen kunnen rijden.

ProRail meldde dinsdagmiddag dat de treinen weer kunnen rijden over de drie naastgelegen sporen. Een aanzienlijk deel van de treindienst wordt opgestart. Dat betekent dat de hinder in de spits aanzienlijk zal zijn verminderd. Het herstel van enkele honderden meters bovenleiding bij Weesp duurt naar verwachting tot 19.00 uur.

Kip en ei

Wat er precies gebeurd is in Duivendrecht is nog niet bekend. “Bij dit soort gevallen is er altijd sprake van een kip en ei verhaal”, vertelt ProRail-woordvoerder Mercedes Grootscholten. “Was het een zwakke bovenleiding die de pantograaf van de trein beschadigde of andersom. Onze eerste zorg is nu om de boel zo snel mogelijk te herstellen zodat het treinverkeer weer kan worden hervat. Maar de schade is aanzienlijk dus het is maar de vraag of dat gaat lukken voor de avondspits. We werken er in ieder geval met man en macht aan.”

De schade ontstond volgens ProRail dinsdagochtend omstreeks half zes. Bij een passerende trein ontstond een breuk. Deze trein wist het eerstvolgende station nog te bereiken. De trein die er achteraan kwam trok de bovenleiding vervolgens over een flinke afstand stuk. “Deze storing combineert heel slecht met de spoorvernieuwing waar we mee bezig zijn bij Leiden en een bovenleiding die stuk ging bij Den Haag. Dus daardoor ontstaan extra vertragingen.”

Zwakke plek

Schade aan de bovenleiding ontstaat vaak door een zwakke plek in de leiding of een versleten koolstofstrip op de pantograaf van de trein. Hierdoor ontstaat rechtstreeks contact tussen stroomafnemer en bovenleiding. Uiteindelijk haken beiden in elkaar en trekt de trein de bovenleiding stuk.

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

1 reactie op “Trein trekt bovenleiding stuk bij Weesp”

Fred Huijsmans|09.04.19|19:15

Niet zo vreemd, de pantograaf staat vaak niet goed in de rijrichting!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.