Staatssecretaris: 2 miljoen extra reizigers in grensoverschrijdende trein in 2025

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven wil dat in 2025 nog eens twee miljoen extra reizigers gebruikmaken van internationale treinen. Dat zei ze woensdagochtend op RailTech Europe. De staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat sprak daar over het belang van grensoverschrijdend treinvervoer, voorafgaand aan een debat over dit onderwerp.

“Het is mijn missie om internationaal treinreizen onder de aandacht te brengen”, aldus de ambtsvrouw. “Goede spoorverbindingen worden steeds belangrijker.” Dit is onder andere van vitaal belang voor het bereiken van klimaatdoelen. De trein is namelijk nog steeds een van de meest milieuvriendelijke manieren van transport, zowel voor mensen als voor goederen.

Internationaal treinen

Van Veldhoven zei zelf positieve ervaringen te hebben met grensoverschrijdende treinen. Ze had fijne herinneringen aan slaaptreinen en zei ook nu nog af en toe de trein te pakken naar buitenlandse bestemmingen. “Het reizen van stadscentrum tot stadscentrum heeft een zeer grote toegevoegde waarde”, sprak ze de bezoekers van de spoorvakbeurs toe.

De staatssecretaris liet weten twee ambities te hebben op dit gebied. Ten eerste wil ze twee stabiele grensoverschrijdende hogesnelheidslijnen: één naar het zuiden en één naar het oosten. Verder zet ze in op goede verbindingen tussen steden aan beide kanten van de grens, zodat er een effectief internationaal Europees treinennetwerk ontstaat. “Internationaal treinen gaat over het reizen over grenzen heen en misschien zelfs vergeten dat die grenzen bestaan.”

Uitdagingen

Ze benadrukte echter ook dat het verbeteren van die verbindingen tijd kost en dat er ook nog enkele uitdagingen zijn die moeten worden aangepakt. Ten eerste krijgen binnenlandse dienstregelingen vrijwel altijd prioriteit, waardoor het inplannen van een internationale trein lastig kan zijn. Ten tweede is er nog een wereld te winnen in het boeken van een internationale trein. “Dit zijn zaken die aangepakt moeten worden om van de trein een aantrekkelijkere optie te maken.”

Van Veldhoven sprak daarom haar waardering uit voor de aandacht voor dit thema op RailTech Europe. “We kunnen deze doelen alleen bereiken als alle partners samenwerken. Erg goed dat spoorexperts nu de handen ineen slaan om van de internationale trein een goed alternatief te maken voor wegverkeer of het vliegtuig.”

Lees ook: Staatssecretaris spreekt tijdens RailTech over internationaal treinreizen

Auteur: Inge Jacobs

Inge is redacteur van SpoorPro en vaste redacteur van OVPro, het vakblad voor OV-professionals.

6 reacties op “Staatssecretaris: 2 miljoen extra reizigers in grensoverschrijdende trein in 2025”

Derk Van Dorth|28.03.19|11:47

Laat zij zich sterk maken voor het schrappen van BTW op OV, en juist het normaal belasten van kerosine; en zelfs het extra belasten van korte vluchten tot 500 of 750 km!

Pat Rick|28.03.19|16:30

@Derk: Het verdrag van Chicago, dat aan de basis staat van het commerciele luchtverkeer, verbiedt nu het heffen van BTW/accijnzen. Dit verdrag zou dan moeten worden herzien (heronderhandelen kost jaren)

Makkelijker is om de prijs in de emissiehandel voor koolstofdioxide te verhogen. En dit gebeurt op Europees niveau. Dan bereik je veel meer.

Eigenlijk moet er op wereldschaal iets komen, maar sommige landen zien luchtvaart als een middel om op de kaart te komen: golfstaten subsidieren juist.

carel nederlof|01.04.19|11:02

Een treinverbinding tussen Nijmegen en Kleef (Kleve) in Duitsland zou mooi zijn.
Nu is er een busverbinding die erg druk is.
Carel Nederlof

Pat Rick|01.04.19|13:38

@Carel: volledig mee eens.
De vervoersmaatschappij in Duitsland stond al in de startblokken en de rails ligt er grotendeels nog. Maar de mensen in Groesbeek zijn tegen en veroordelen reizigers met de bus. Helaas gaat de gemeente Nijmegen hier in mee, want voor die stad is de buit al binnen (extra perron voor hun station).

Nu zou men nog kunnen denken aan een tunnel door het centrum van Groesbeek, net als de tunnels door Nijverdal of Delft

Loek van der Heide|01.04.19|15:03

Graag daag ik de minister en staatssecretaris uit, om ook de B-162 staatslijn van Harlingen naar Duitsland over Nieuweschans eens eindelijk integraal op te waarderen als zijnde een hoofdspoorweg, die 2 zeehavens beter met het Noord-Europese kernspoornet te verbinden. Ook voor ‘internationaal- grens overschrijdende ‘D-treinen’
moet op de B-126 lijn Harlingen-Bremen Ruimte komen. Goederenrail vervoer als basis voor de exploitatie. Passagiers volgen wel.

kees boer|02.04.19|20:58

Ik deel de meningen van Carel Nederhof en Pat Rick ;onbegrijpeljk dat Nijmegen en Groesbeek tegen zijn ,menige gemeente zou er blij mee zijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.