Hanzelijn, station, Lelystad

Friesland moet Lelylijn op politieke agenda zien te krijgen

Het provinciebestuur in Friesland moet zich opnieuw hard gaan maken voor de aanleg van de Lelylijn, een nieuwe spoorverbinding die vanaf Duitsland via Groningen over Drachten en Heerenveen wordt doorgetrokken naar Emmeloord en Lelystad. Dat wil een meerderheid van Provinciale Staten, zo bericht Omroep Friesland.

Gedeputeerde Staten moeten actief lobbyen in Den Haag en Brussel om de spoorverbinding opnieuw op de politieke agenda te krijgen en kijken naar de haalbaarheid. Het tracé van de Lelylijn zou ongeveer hetzelfde moeten worden als dat van de ooit geschrapte Zuiderzeelijn. Die naam wil Statenlid Durk Pool van de VVD, naar eigen zeggen een vurig pleitbezorger van de lijn, niet meer hanteren omdat er geen zegen op rustte.

Zuiderzeelijn

Pool laat zich niet ontmoedigen door het feit dat de Zuiderzeelijn er nooit gekomen is. In 2007 werden de plannen definitief afgeblazen. Hij ziet zeker kansen voor de Lelylijn gezien recente ontwikkelingen bij Almere, Lelystad Airport en Drachten. Bovendien wordt het op de Friese wegen steeds drukker, zo zegt hij tegen Omroep Friesland. “Als wij kunnen zorgen dat 10 tot 15 procent van het verkeer van de weg afgaat en met het spoor gaat, dan denk ik dat we een leefbaarder Noorden krijgen.” Pool zou graag zien dat ook andere noordelijke provincies zich aansluiten bij de lobby van Flevoland.

Ook andere partijen hebben de lobby ingezet om landelijke aandacht te krijgen voor de Lelylijn. Op vrijdagavond is er in Emmeloord onder de noemer ‘Goed gespoord van West naar Noord’, een symposium over de Lelylijn, georganiseerd door de fracties D66 en CDA in de gemeente Noordoostpolder en een voorzitter van een bedrijvenkoepel. De initiatiefnemers gaan onder meer in gesprek met een aantal Tweede Kamerleden, een hoogleraar en regiodirecteuren van ProRail en NS.

Auteur: Yvonne Ton

6 reacties op “Friesland moet Lelylijn op politieke agenda zien te krijgen”

kees boer|28.02.19|20:45

Daar sta ik volledig achter,her en der heb ik zwart op wit dat met de aanleg voor 2010 zou zijn begonnen;toen de huidige spoorverbinding Zwolle- Leeuwarden werd aangelegd bestond de Noord oostpolder nog niet ;als dat zo was weet ik deze dat die via Kampen,Emmeloord,Lemmer en Sneek ging;trouwens Friesland kreeg een teleurstelling dat het spoor over de Afsluitdijk niet door ging terwijl er ruimte voor gereserveerd was

Edward Michiel Kobus|01.03.19|09:04

Ben voor de Lelylijn. Maar ook voor directe aansluiting van Leeuwarden op die lijn, een kleine toevoeging. Naast overstappen in H’veen moet het voor reizigers van en naar de 2e stad van Noord-Nederland mogelijk zijn in 1 directe verbinding naar Amsterdam te reizen. Hiermee staat de lobby (gesteund door Leeuwarden) een stuk sterker.
Er zouden 2 IC rechtstreeks van en naar Groningen gaan en 1 IC rechtstreeks naar L’warden. Beide aangesloten op sprinters vanuit H’veen.

Pat Rick|01.03.19|11:07

Dit zou de missende link kunnen opvullen in het traject Amsterdam – Hamburg whitebook North-South Rail Connect. Want internationaal moet men ook meer verbinden, dus zou men een baanvaksnelheid van 250 km/h. Ook zouden dan EU-gelden hiervoor gevraagd kunnen worden

Na 2024 is de Friesenbrug over de Eems herbouwd, 10 (!) jaar na de aanvaring. Dit om het traject Groningen-Bremen te versnellen. De Lelylijn zou dan hierop aangesloten kunnen worden

Simon Jah|03.03.19|21:26

eigenlijk is het onbegrijpelijk dat de lijn er niet al lang is. Er kunnen wel vele miljarden geïnvesteerd worden is asfalt en in de randstad maar het noorden laten ze links liggen. De noordelijke provincies hebben zelfs overwogen de lijn tot Heerenveen dan maar op eigen houtje aan te leggen. Hopelijk als de VVD geen dominante speler meer is in de politiek, dat er wel aandacht voor komt.

Tjerk Bekius|07.03.19|11:39

Het is onbegrijpelijk in deze tijd dat er 3 provincies een verbinding hebben over 4 spoorstaven. En dan maar niet te spreken over een lijnwerkplaats die niet te bereiken is als het Zwolle weer is waar een probleem is. Een stad als Drachten met zoveel inwoners heeft naar mijn idee recht op een snelle verbinding.

Teko Salverda|07.03.19|16:08

Toch maar een tegengeluid. Ik zou liever kiezen voor ‘Flevolijn’, nu ‘Zuiderzeelijn’ blijkbaar niet meer mag. Maar belangrijker: Als je het NL-spoorwegnet bekijkt, is er elders een veel grotere behoefte aan extra spoor. Bijvoorbeeld verdubbeling Westtak bij Asd, het spoor naast de A27 Bd – Ut, verdubbeling Ut – Ah, althans tot Veenendaal. Al deze werken worden uitgesteld door gebrek aan geld, dus vergeet het maar dat er wel financiën zijn voor de Lelylijn, hoe sympathiek deze ook is.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.