Zonnepanelendak maakt station Delft Zuid energieneutraal

Station Delft Zuid gaat flink op de schop en moet in 2023 als eerste Nederlandse station energieneutraal zijn. De verbouwing is ook nodig om het station geschikt te maken voor de geplande spoorverdubbeling tussen Rijswijk en Delft, waardoor er in de toekomst meer treinen kunnen rijden op de veel gebruikte verbinding tussen Rotterdam en Den Haag.

Spoorverdubbeling tussen Rijswijk en Den Haag is een van de maatregelen uit het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS), dat het spoor moet voorbereiden op de verwachte groei van het passagiers- en goederenvervoer. Nu rijden er ruim twintig treinen per uur tussen Den Haag en Rotterdam. Dat moeten er uiteindelijk 28 worden. Om in te spelen op die groei worden de perrons in Delft Zuid vervangen en komt er een nieuwe fiets- en voetgangerstunnel, die de Technische Universiteit Delft beter bereikbaar zal maken. Het vernieuwde station krijgt liften, zodat ook reizigers met een beperking er straks terecht kunnen.

Overkapping

Om het station energieneutraal te maken krijgt het station een overkapping die geheel uit zonnepanelen gaat bestaan. Volgens spoorbeheerder ProRail en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is het dan het eerste station dat in zijn eigen energiebehoefte kan voorzien. Beide partijen werken in het project samen met de gemeente Delft.

Er worden geen panelen op het dak gelegd, maar het dak is zelf één groot zonnepaneel. De energie die het dak opwekt wordt benut voor de verlichting, de liften en de apparatuur op het station, zoals de omroepinstallatie, kaartautomaten, incheckpoortjes en reisinformatieborden. De hoeveelheid energie die het nieuwe dak jaarlijks gaat leveren komt volgens ProRail overeen met het energieverbruik van zeventig huishoudens.

Het nieuwe dak kost 2,4 miljoen euro. Het grootste deel wordt betaald door de gemeente Delft. Wat nog overblijft komt van het Rijk. De verbouwing van Delft Zuid start dit najaar. Het station gaat vanaf eind 2019 Delft Campus heten.

Ook andere stations energiezuiniger

Hoewel meer kleine stations zich lenen voor een overkapping met zonnepanelen zoals in Delft-Zuid, is dat volgens ProRail niet altijd nodig om ze energiezuiniger te maken. Er zijn vaak eenvoudigere ingrepen mogelijk. Het vernieuwde station Delft Zuid vraagt veel energie vanwege de liften. Stations die dat soort voorzieningen niet hebben, zijn ook al geholpen met het vervangen van de traditionele verlichting door led-lampen. Ook de reisinformatieborden krijgen op veel stations een energiezuiniger opvolger.

Eind vorig jaar werd bekend aan het PHS-contract Rijswijk-Rotterdam aan Strukton is gegund. De aannemer verzorgt het civiele werk en de spoorwerkzaamheden tussen Rijswijk en Delft Zuid, waaronder de spoorverdubbeling.

Lees ook:

ProRail gunt spoorcontract PHS Rijswijk-Rotterdam aan Strukton

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.