Een NS-trein passeert een spoorwegovergang, foto: Sweco

Slimme verkeerslichten voorspellen naderende trein

Ingenieursbureau Sweco gaat volgend jaar in Apeldoorn verkeerslichten in de omgeving van een spoorwegovergang in de gemeente koppelen aan naderende treinen. Dit maakt het mogelijk om het verkeer rondom het spoor veiliger te laten verlopen. Volgens Sweco toonden een aantal andere gemeenten ook al interesse in het systeem.

Het systeem Smart Traffic combineert data vanuit GPS-signalen, lussen in de weg en camera’s, analyseert deze data vervolgens in een realtime verkeersmodel en voorspelt het verkeer. Smart Traffic berekent de meest optimale doorstroming en past de aansturing van de verkeerslichten hierop aan. Daardoor verbetert de doorstroming op kruispunten rondom het spoor. Door de afstemming tussen verkeerslicht en spoorwegovergang komt de wachtrij voor de verkeerslichten niet meer tot op de spoorwegovergang.

Smart Traffic

Smart Traffic wordt op dit moment al toegepast in Nederland om de doorstroming te verbeteren en de CO2-uitstoot te verminderen. Sweco voegt nu ook de functionaliteit toe waarbij het systeem rekening houdt met een naderende trein en daarmee de verkeerslichten rond het spoor optimaliseert.

Jeroen Brouwer, teammanager Mobility Solutions bij Sweco: “Met data over locatie, snelheid en lengte van de treinen kunnen wij de aankomst van de treinen bij de spoorwegovergang voorspellen en daarmee werking van de verkeerslichten aanpassen. Verkeer dat richting de spoorwegovergang moet rijden, wordt zo ingepland dat zij voor én na de treinpassage ‘groen’ krijgen, zodat het overig verkeer tijdens de passage extra ‘groen’ kan krijgen.”

“We houden hiermee het verkeer weg bij de overgang als er een trein aankomt. Aan de andere kant zorgen we ervoor dat de wachtrijen bij de verkeerslichten op tijd weg zijn, zodat de overgang niet geblokkeerd wordt bij een naderende trein.”

Implementatie

In Apeldoorn besloot de gemeente om op drie kruispunten het Smart Traffic systeem toe te gaan passen. De eerste tests vinden begin 2019 plaats. Het systeem gaat in maart live.

Onderwerpen: ,

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en adjunct-hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

1 reactie op “Slimme verkeerslichten voorspellen naderende trein”

Pat Rick|30.11.18|17:06

In Belgie is het al mogelijk om alle treinen via internet te volgen. Dit zou men ook kunnen gebruiken om een overweg aan te sturen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.