Robot Felix

Nieuwe meetrobot troef bij preventief onderhoud

Het GVB en Voestalpine Railpro hebben op het emplacement in Diemen een pilot uitgevoerd met een meetrobot. Robot Felix meet elk wissel automatisch, waardoor elke meting op dezelfde manier wordt uitgevoerd. Zo wordt er over elk wissel betrouwbare data verzameld. Deze gegevens kunnen op hun beurt een troef zijn bij preventief onderhoud.

“Deze robot is speciaal ontwikkeld om wissels te meten,” vertelt Rob van de Grift van Voestalpine Railpro. “Het apparaat maakt geometrische metingen van het spoor, bijvoorbeeld van maatvoering en slijtage.”

Robot Felix meet onder andere de diverse wisselonderdelen op spoorwijdte, verkanting, profiel en slijtage. Felix is de eerste volledig gecertificeerde mobiele robot voor automatische inspectie in Nederland en wordt door Voestalpine Railpro als nieuwe dienstverlening aangeboden.

Rapportage

Deze gegevens zijn in realtime beschikbaar. “Je loopt naast het apparaat tijdens de meting, met een tablet. Dit tablet heeft een wifi-verbinding met Felix en vertelt je wat je moet doen. Als het apparaat klaar is, kan je bij wijze van spreken op ‘print’ drukken en dan krijg je direct een rapportage.”

De gebruiker bepaalt zelf welke kritische punten van het wissel gemeten moeten worden, legt Van de Grift uit. “Bij een standaard 1-op-9-wissel kan je bijvoorbeeld tien punten ingeven. Vervolgens breng je in de software van Felix een kenmerk aan van het wissel, bijvoorbeeld een nummer. De robot meet dan automatisch het wissel door.”

Bij eerste gebruik moet de robot worden ‘getraind’: “De eerste keer moet je deze punten invoeren. Maar daarna hoef je alleen maar het nummer van het wissel in te toetsen en de robot meet dan dezelfde punten opnieuw.” Het grote voordeel hiervan is dat er elke keer exact hetzelfde wordt gemeten doordat het volautomatisch gebeurt. “Dat is veel nauwkeuriger dan handmatig meten,” zegt Van de Grift. Zo ontstaat er een betrouwbare database van gegevens, die weer kan worden gebruikt voor preventief onderhoud.

3D-beelden

Alle verkregen data is digitaal en kan automatisch worden overgedragen. Bij handmatige overdracht bestaat juist een kans op fouten. Door middel van de gegevens wordt een diagnose gemaakt. De door de meetrobot gemeten waarden kunnen worden verwerkt in een grafiek of tabel, maar ook in 3D-beelden. Zo kan slijtage visueel worden gemaakt. Klanten zien op die manier hoe een product zich gedraagt in de baan.

Het apparaat heeft een aantal voordelen die een traditionele meettrein niet heeft. Hij is bijvoorbeeld makkelijk inzetbaar. “De Felix kan in zes delen in een busje worden vervoerd naar de plek van de meting. Vervolgens is hij in tien minuten in elkaar te zetten.” Tevens kan de Felix ook worden ingezet voor een nulmeting bij de VAT-afname op de assemblagelocatie van voorgebouwde wissels.

Felix heeft een maximale snelheid van 5 kilometer per uur en komt ook op plekken die voor een meettrein niet toegankelijk zijn, zoals in metro- en tramnetwerken. “Hij is vrij compact en kan op elk type spoor rijden. Een meettrein kan dat niet. De robot past in elk profiel van vrije ruimte.”

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.