Startsein bouw spoorverbinding Railterminal Greenport Venlo

Aanleg nieuwe spoorverbinding Railterminal Greenport Venlo van start

ProRail en aannemer Dura Vermeer Railinfra gaan in opdracht van het Ontwikkelbedrijf Greenport Venlo ongeveer zes kilometer nieuw spoor aanleggen. Het startsein voor de bouw werd afgelopen maandag gegeven. De spooraansluiting verbindt de nog te realiseren Railterminal Greenport Venlo met het hoofdspoor.

Het startsein voor de bouw werd gegeven door gedeputeerde Joost van den Akker van de provincie Limburg, bestuurders van de gemeenten Venlo en Horst aan de Maas, regiodirecteur Wendy de Wild van ProRail en Greenport Venlo.

Railterminal

Railterminal Greenport Venlo is een project van de Cabooter Group. De railterminal wordt tussen de N295 en de Grubbenvorsterweg ten zuiden van het spoor gebouwd. De terminal zal zowel vanuit het oosten als het westen bereikbaar zijn voor treinen met een lengte van maximaal 750 meter.

De komst van de nieuwe terminal is belangrijk voor de economische ontwikkeling van het bedrijventerrein Greenport Venlo, zegt ProRail. “Dit logistieke knooppunt op de grens met Duitsland speelt een belangrijke rol in de ontsluiting van het achterland van de haven van Rotterdam.”

Steeds meer bedrijven vestigen zich daarom in deze regio en daardoor neemt de aan- en afvoer van goederen toe. Bovendien is de spoorverbinding een milieuvriendelijk vervoersalternatief. De spoorverbinding ontlast het wegverkeer: één trein per dag scheelt ruim 10.000 vrachtauto’s per jaar.

Zes kilometer spoor

ProRail en Dura Vermeer Railinfra leggen samen ongeveer zes kilometer spoor en vijftien nieuwe wissels aan. Het project heeft een waarde van 50 miljoen euro. Bijdragende partijen zijn het Rijk, provincie Limburg en gemeente Venlo. Eind 2019 worden de sporen in gebruik genomen. In 2020 kunnen spoorgoederenvervoerders bij de railterminal hun containers laden en lossen.

Lees ook:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding.

Bekijk de introductieaanbieding

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

1 reactie op “Aanleg nieuwe spoorverbinding Railterminal Greenport Venlo van start”

Pat Rick|14.11.18|17:37

Fantastisch. Voorbereid op de nieuwe maximale treinlengte van 740 meter. Ook een extra verbinding tussen de maaslijn en staatslijn E. Als ze 6 miljoen uitsparen, kunnen ze alsnog station Grubbenvorst/Greenport aanleggen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.