Pier Eringa ProRail betonblok Lunteren

ProRail plaatst eerste betonblokken bij onbewaakte overwegen

ProRail heeft donderdag een onbewaakte overweg aan de Mijlerweg in Lunteren met betonblokken afgesloten voor weggebruikers. Het is de eerste Niet Actief Beveiligde Overweg (NABO) die de spoorbeheerder op deze manier ontoegankelijk maakt voor verkeer. De andere volgen zo snel mogelijk, aldus een woordvoerder van ProRail.

De spoorbeheerder wil vaart maken met het afsluiten van de 120 NABO’s in Nederland, die volgens ProRail levensgevaarlijk zijn. “Als er weer een ongeluk gebeurt, willen wij niet het verwijt krijgen dat we niks doen. Dat is niet meer uit te leggen”, zei topman Pier Eringa van ProRail vorige maand.

Op plekken waar gesprekken over de afsluiting al jaren voortslepen, terwijl er wel een goede, bewaakte overweg in de buurt is, zet ProRail betonblokken neer in de hoop een oplossing te forceren. De komende maanden worden er ook betonblokken geplaatst op onbewaakte overgangen waarover al wel overeenstemming is met belanghebbenden, zoals omwonenden en gemeenten.

Rechtszaak

ProRail wilde donderdag in Lunteren eigenlijk twee NABO’s afsluiten. Maar een 75-jarige inwoner van het dorp daagde de spoorbeheerder woensdag voor de rechter, omdat hij een vergoeding wil voor afsluiting van de overweg bij zijn huis. “De rechter doet over twee weken uitspraak. Als we mogen afsluiten, staan we er die dag meteen met de betonblokken”, aldus ProRail.

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat prijst de actie van ProRail. “Hartstikke goed dat dit gebeurt”, zei ze in het radioprogramma Spraakmakers op NPO Radio 1. Ze is het met Eringa eens dat de overheid te laat in actie komt rond het sluiten van de overwegen. “ProRail en Den Haag werken al lang samen aan een actieprogramma om onveilige overgangen aan te pakken.” Het hapert volgens haar op lokaal niveau. Gemeenten doen er te lang over om lokaal een oplossing te vinden, zegt ze.

Het zomaar afsluiten van onveilige spoorovergangen is niet de bedoeling volgens haar. “Het is belangrijk dat we dit in goed overleg doen met de mensen die daar wonen.” Van Veldhoven wil vanuit Den Haag kijken hoe ze de procedures lokaal kan versnellen.

Plannetje

In oktober was Van Veldhoven zeer kritisch over het idee van ProRail-directeur Pier Eringa om NABO’s in ieder geval tijdelijk af te sluiten met betonblokken. “Het is inmiddels traditie dat de heer Eringa in de aanloop naar een Kamerdebat over spoor met allemaal plannetjes in de media verschijnt,” zei ze toen. Tijdens het debat op 11 oktober vroegen ook Tweede Kamerleden om meer daadkracht van de staatssecretaris bij het sluiten van onbeveiligde overwegen.

Bron: ANP

Lees ook:

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

6 reacties op “ProRail plaatst eerste betonblokken bij onbewaakte overwegen”

Ad Vijge|01.11.18|17:15

Het is maar zeer de vraag wat veiliger is.
Als wandelaar een onbewaakt overweg in een stil weggetje met nauwelijks verkeer over steken, of een stuk omlopen over een weg met veel meer (auto) verkeer en dat vaak ook zonder aparte wandel strook.
Er wordt gesteld dat er gemiddeld twee personen per jaar op dergelijke overwegen om het leven komen( en dat waren volgens mij automobilisten de laatste paar keer), maar hoeveel wandelaars op wegen worden aangereden, daar hoor ik geen aantallen over!

Ad Vijge|01.11.18|17:33

Het is maar zeer de vraag wat nu eigenlijk veiliger is. Als wandelaar een dergelijke onbewaakte overweg in een zeer stil weggetje oversteken, dan wel een stuk omlopen over een veel drukkere weg die ook geen aparte strook voor wandelaars heeft?

Ad Vijge|01.11.18|17:34

Er wordt gesteld dat er gemiddeld twee personen per jaar op dergelijke overwegen om het leven komen ( en dat waren zoals ik begrepen heb bijna altijd automobilisten), ik vraag me af hoeveel wandelaars er eigenlijk aangereden worden op buitenwegen?
Vast wel meer dan twee per jaar dunkt me!
Maar zo heeft Prorail een probleem opgelost en de regionale wegbeheerder een probleem gekregen!

m peters|01.11.18|21:57

veilig is ook als Pier zijn helm opzet!

Ton Spies|02.11.18|10:11

De rechter kan natuurlijk ook de 75 jarige man sommeren een overwegbeveiliging aan te leggen.

Nico Meininger|09.11.18|08:41

Waarom staat die forklift op het spoor, die blokken kunnen toch ook vanaf de aijkant worden geplaatst. Veiligheid blijft lastig

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.