Spoedreparatie spoorstaaf Moerdijkbrug, foto: ProRail

Aantal verstoringen door spoorlopers 10 procent gedaald

Het aantal verstoringen dat wordt veroorzaakt door spoorlopers is met bijna 10 procent gedaald. ProRail registreerde het eerste half jaar van 2018 1582 incidenten tegenover 1724 in dezelfde periode in 2017.

Door de 1582 incidenten van het eerste halfjaar van 2018, liepen 8428 treinen vertraging op. Buitengewoon Opsporingsambtenaren (BOA’s) hebben dit jaar 1600 boetes uitgeschreven voor gevaarlijk gedrag op en rond overwegen.

Vertragingen

Langs het spoor lopen is levensgevaarlijk. Machinisten schrikken door wandelaars of spelende kinderen langs het spoor en zijn dan genoodzaakt om een noodstop te maken. Al het treinverkeer krijgt van de verkeersleiding opdracht op stapvoets verder te rijden om omgevallen te voorkomen. Gepakte spoorlopers kunnen rekenen op een boete van 140 euro. Spoorlopers veroorzaken bijna 30 procent van alle treinvertragingen, in totaal goed voor gemiddeld drie en een half uur vertraging per dag.

Met het warme weer deze zomer werden extra controles uitgevoerd bij spoorbruggen. Dit zijn populaire plekken om in het water te springen. In augustus zette een machinist zijn trein stil en besloot zelf spoorlopers van de Oude IJsselbrug bij Zutphen te halen. Drie jongens waren op de brug langs het spoor aan het lopen. De machinist kreeg uiteindelijk één jongen te pakken. Het treinverkeer tussen Dieren en Zutphen lag hierdoor tijdelijk stil.

Preventie

Er wordt jaarlijks jaarlijks miljoenen geïnvesteerd in nieuwe hekwerken, cameratoezicht, samenwerking met andere hulpdiensten en extra handhaving. Ook worden er slimme camera’s ingezet, die autonoom gevaarlijke situaties herkennen. De spoorbeheerder maakt niet alleen gebruik van technische hulpmiddelen. Er wordt elk jaar bij de start van de scholen actief campagne gevoerd bij verschillende overwegen. BOA’s surveilleren en controleren dagelijks bij overwegen en langs het spoor.

De afgelopen maanden werd er getest met het gebruik van big data om te spoorspellen op welke plekken mensen vaak het spoor betreden. Op basis van de historie, weersverwachting en de omgeving heeft de spoorbeheerder zicht op de hotspots in een bepaalde regio. De resultaten van de tests zijn positief.

Investering

ProRail heeft de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in het saneren en het beter beveiligen van overwegen, omdat het bij overwegen relatief makkelijk is om het spoor op te lopen. Veel overwegen zijn inmiddels opgeheven of vervangen door tunnels of bruggen. Het verkeer en voetgangers gaan hier over het spoor heen of onder het spoor door. Nieuwe spoorlijnen zoals de Hanzelijn, Betuweroute en de hogesnelheidslijn hebben helemaal geen overwegen meer.

De afgelopen jaren is extra geïnvesteerd in hekwerk en natuurlijke barrières zoals sloten en bebossing om het spoor nog beter af te sluiten. Nederland heeft ruim 7000 kilometer spoor. Het is niet mogelijk om dit geheel af te sluiten, want hulpdiensten en onderhoudsmonteurs moeten snel toegang kunnen hebben. Momenteel staat er ruim 2400 kilometer aan hekwerk langs het spoor.

Lees ook:

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.