Fusie RailAlert en SAS

SAS en RailAlert gaan samen verder

De Stichting Arbeidsomstandigheden en Spoorwegveiligheid (SAS) en de Stichting RailAlert zijn op 1
september gefuseerd tot één orgaan. Het doel van de fusie is de veiligheid van alle werknemers in de railinfrabranche te waarborgen. Ze gaan samen verder onder de naam Stichting RailAlert.

SAS houdt zich voornamelijk bezig met de arbeidsomstandigheden van alle mensen die in de railinfrabranche werken, zoals hun veiligheid tijdens het werk. Het SAS-bestuur bestond altijd uit afgevaardigden van medewerkers en aannemers in de spoorwegbranche, de opdrachtgevers waren niet in het bestuur vertegenwoordigd. In het bestuur van RailAlert zitten juist wel opdrachtgevers, zoals ProRail en RET, en opdrachtnemers zoals Strukton Rail. Maar er zaten geen belangenbehartigers van werknemers.

Logische stap

Voor beide stichtingen is de fusie een logische stap, omdat beide organisaties zich bezighielden met de veiligheid van de mensen in de railinfrabranche, zegt voormalig SAS-bestuursvoorzitter Eric Weerepas. “Natuurlijk hadden we onze eigen speerpunten, maar er zat ook veel overlap in het werk van SAS en RailAlert.”

RailAlert-bestuursvoorzitter Co van der Aa: “Een deel van ons werk ging via de SAS. Als wij een voorschrift maakten op Arbo-gebied, dan ging dit na goedkeuring in ons eigen bestuur door naar de SAS. Werkend vanuit beide stichtingen met eigen bevoegdheden onontkoombaar, maar wel omslachtig.”

Weerepas: “We werken al jaren goed samen met Stichting RailAlert, maar op sommige vlakken deden we hetzelfde werk. Daarom hebben we besloten tot een fusie: zodat voor de buitenwereld helder is wie we zijn en wat we doen en zodat intern de lijnen een stuk korter en overzichtelijker zijn.”

Werkkamer

In de nieuwe versie van RailAlert is een extra pijler opgenomen die Arbo-zaken voor zijn rekening neemt. Weerepas is voorzitter van deze zogeheten Werkkamer Arbo. Van der Aa: “Door Arbo in een eigen werkkamer onder te brengen is het geen ondergeschoven kindje. De veiligheid en gezondheid van medewerkers staat hierdoor altijd hoog op de agenda, naast zaken als regelgeving en certificering.”

Volgens beide heren zijn er veel voordelen van de fusie. Weerepas: “De lijnen worden korter. Onze werkwijze wordt duidelijker en gestructureerder. We schakelen sneller, wat resulteert in een kortere doorlooptijd. De Arbocatalogus is daardoor altijd snel up to date.”

Eén gesprekspartner

Medewerkers in de railinfrabranche gaan er weinig van merken, zegt Van der Aa: “Hoogstens is te merken dat we sneller en gestructureerder werken. Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en de Inspectie Leefomgeving en Transport hebben nu één gesprekspartner om álle veiligheidszaken mee te bespreken. Dat is veel duidelijker.”

RailAlert verwacht in de toekomst ook de vervoerders te kunnen betrekken, om zo het bewustzijn over werkveiligheid te verbreden.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding.

Bekijk de introductieaanbieding

Onderwerpen: ,

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.