Winterproof spoorwegwissel

Winterbestendig spoorwegwissel tweede beste in EU-beoordeling

Het winterbestendige spoorwegwissel van de Nederlandse werktuigbouwkundige Richard de Roos is in een Europees onderzoeksproject als tweede beste systeem beoordeeld. Het gaat om een driejarige studie die wordt gesubsidieerd vanuit Shift2Rail, als onderdeel van het Europese ‘Horizon 2020’ onderzoeks- en innovatieprogramma. In totaal werden er 22 oplossingen voor wissels en kruisingen beoordeeld.

“Deze beoordeling is een grote duw in de rug”, zegt De Roos in een reactie. Het onderzoek wordt medio volgend jaar afgerond. Het is de bedoeling dat van de eerste drie systemen in de beoordeling een prototype wordt gebouwd. Voor het driejarig onderzoekproject is in totaal zes miljoen euro vrijgemaakt.

Spoorwegwissel

De Roos is de bedenker van een spoorwegwissel dat is bestand tegen extreme winterse omstandigheden. De werktuigbouwkundige ontwikkelde het wissel op zo’n manier dat er geen wisselverwarming meer nodig is. Doordat het wissel is uitgerust met verticaal bewegende wisseltongen in plaats van horizontale kan er geen sneeuw en ijs meer tussen vallen. Daardoor heeft het winterweer geen negatieve invloed meer op de werking van het wissel. Daarnaast kan er energie worden bespaard doordat er geen wisselverwarming meer nodig is.

Het probleem met de huidige wissels is dat deze horizontale bewegende wisseltongen hebben, waar van alles tussen kan vallen. Niet alleen sneeuw en ijsbrokken maar ook zand, bladeren en kiezelstenen. “Daarom is bij de huidige wissels wisselverwarming een zeer hoog elektrisch vermogen nodig die tijdens de winter lange tijd aan moet blijven staan. Die staat eigenlijk de buitenlucht op te warmen, vooral bij harde wind”, lichtte De Roos eerder toe.

Het nieuwe spoorwegwissel is vanwege de verticaal bewegende tongen veel beter bestand tegen sneeuw en ijs. “Je kunt zelfs een kruiwagen met grindstenen over het wissel heen gooien en dan blijft het toch werken”, zegt hij.

Oplossing

De Roos kwam op in 2010 op het idee om een nieuw type spoorwegwissel te ontwikkelen, vanwege aanhoudende problemen op het spoor als gevolg van hevige sneeuwval. In 2013 rondde hij het ontwerp af en ging met een grote machinebouwer aan de slag om een prototype te bouwen.

Het onderzoek ‘Switch and Crossing Optimal Design and Evaluation’ wordt uitgevoerd door verschillende technische universiteiten en internationale spoorbedrijven en is medio volgend jaar afgerond.

Lees ook:

Bekijk hier de animatievideo van het nieuwe spoorwegwissel:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en adjunct-hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

2 reacties op “Winterbestendig spoorwegwissel tweede beste in EU-beoordeling”

Frans Appel|02.08.18|11:08

Ik zie nog steeds iets horizontaal verschuiven.

Thomas Arts|02.08.18|11:45

Complimenten aan de heer Roos voor zijn vasthoudendheid!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.