
Intercity vanaf augustus rechtstreeks van Enschede naar Zwolle
Reizigers kunnen vanaf 27 augustus met de intercity rechtstreeks van Enschede naar Zwolle. Deze treindienst eindigt nu nog in Raalte. De komende periode werkt ProRail op station Zwolle aan extra perroncapaciteit zodat er ruimte ontstaat voor de intercity uit Enschede.
Aannemer Strukton Rail werkt in opdracht van ProRail van 30 juni tot en met 15 juli aan de verbetering van sporen en wissels aan de oostzijde van station Zwolle. Het gehele station is daarom zestien dagen lang buiten dienst. Er wordt zoveel mogelijk werk tegelijkertijd verzet in deze twee weken, zodat reizigers er zo min mogelijk last van hebben.
Testritten
Perron 4 wordt aangepast, zodat er ruimte ontstaat voor de nieuwe intercity tussen Enschede en Zwolle. De sporen worden opnieuw ingericht, zodat er meer treinen kunnen rijden zonder te hoeven wachten op kruisend treinverkeer. Eenzelfde aanpak is gebruikt bij station Utrecht Centraal. Volgens ProRail heeft dit in Utrecht al tot een betere punctualiteit van het treinverkeer gezorgd. Ook worden de bovenleidingen hierop aangepast.
Na de werkzaamheden worden testritten opgestart met de intercity tussen Zwolle en Enschede. De dienstregeling is na 27 augustus aangepast, zodat er rechtstreeks naar Zwolle kan worden gereisd. De trein stopt onderweg op de tussenstations in Hengelo, Almelo, Nijverdal en Raalte.
Spoorplan Noord-Nederland
In de komende jaren zal station Zwolle vaker dicht zijn wegens deze verbeteringen. Hiervoor is er een extra perron gebouwd in ’t Harde, direct naast de parkeerplaats. Op station Meppel staat een extra loopbrug om reizigers het overstappen te vergemakkelijken.
Er wordt tot 2022 flink geïnvesteerd in de perrons, sporen en beveiliging van station Zwolle. Dit is onderdeel van het Spoorplan Noord-Nederland. Zo wordt het spoor tussen Zwolle en Herfte verdubbeld. Met acht reisrichtingen en 60.000 reizigers per dag is dit het tweede spoorknooppunt van Nederland, volgens ProRail.
Lees ook:
- Eén miljard euro voor verbetering spoor Noord-Nederland
- Volkercombinatie wint opdracht voor spoorverdubbeling Zwolle-Herfte
U las zojuist één van de gratis premium artikelen.
Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en
krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Ik blijf het jammer vinden dat Wierden-Zwolle niet in een keer dubbelsporig gemaakt is bij de elektrificatie,ik zie deze toch een drukke route worden vanuit Duitsland en Twente met Amsterdam/Schiphol via Flevoland