Boom op het spoor door storm, foto: ProRail

ProRail laat bomen langs het spoor kappen en snoeien

ProRail laat duizenden bomen en struiken die te dicht langs het spoor staan, snoeien of kappen. Er is gemiddeld elke week een storing die wordt veroorzaakt doordat er takken in de bovenleiding terechtkomen of een boom op het spoor valt. Een keer per maand leidt dit tot een grote verstoring van de treindienst.

Door de bomen rond het spoor goed te laten onderhouden wil de spoorbeheerder dit soort incidenten voorkomen. Samen met aannemers onderzoekt ProRail welke begroeiing gevaar kan opleveren voor het spoor. Bomen en struiken worden alleen gekapt als ze echt te dicht langs het spoor staan of als ze het zicht van de treinmachinist belemmeren.

Spoorwegnet

In de Spoorwegwet staat dat er 11 meter links en rechts van het spoor geen bomen mogen groeien. In principe zou ProRail dus alle bomen in die ‘verboden zone’ mogen kappen. Maar dat is maatschappelijk onwenselijk, zegt de spoorbeheerder. Langs de 7000 kilometer spoor dat in Nederland ligt, staan ongeveer een miljoen bomen. Als die allemaal zouden verdwijnen, zou Nederland er een stuk anders uitzien. “Door de omgeving in kaart te brengen, de risico’s van bomen te analyseren, voorkomen we juist dat we rücksichtslos bomen hoeven te kappen en zorgen we dat we ons groen onderhoud verbeteren,” zegt ProRail.

Er staan ongeveer 150 tot 200 bomen per kilometer spoor, binnen een afstand van 30 meter tot de rails. Maar voor het spoor brengt het groen ook risico’s met zich mee. Het opruimen van een boom duurt al snel tweeënhalf tot zes uur, afhankelijk van de omvang van de schade. In de afgelopen jaren was er elke twee jaar een storm waarbij behoorlijk veel bomen tot problemen op het spoor hebben geleid.

Minder schade

Door bomen en struiken rondom het spoor goed bij te werken, wordt het veiliger: de machinist behoudt goed zicht. Er is ook minder vaak schade aan spoor en bovenleidingen, zodat herstel minder vaak nodig is. Doordat het treinverkeer minder last heeft van gladheid op het spoor door vallende bladeren, lopen reizigers minder vertragingen op.

Lees ook:

Donderdag minder treinen vanwege storm, kapotte bovenleiding bij Leiden

Onderwerpen: ,

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.