Bodemonderzoek Dijksgracht

ProRail voert bodemonderzoek uit op emplacement Dijksgracht

ProRail is vorige week begonnen met een bodemonderzoek op emplacement Dijksgracht in Amsterdam. Het onderzoek is nodig omdat de spoorbeheerder hier een ‘vrije kruising’ wil aanleggen, waar treinen uit verschillende richtingen elkaar boven- en onderlangs kruisen. Hierdoor hoeven de treinen niet op elkaar te wachten.

Het bodemonderzoek wordt uitgevoerd om een goed beeld te krijgen van de bodemkwaliteit. Volgens de spoorbeheerder wordt een ‘geotechnisch en milieutechnisch’ onderzoek uitgevoerd. Er wordt gekeken naar de draagkracht van de bodem en de eventuele staat van verontreiniging. Deze resultaten vormen een belangrijk uitgangspunt bij het opstellen van een Milieu Effect Rapportage (MER), waarin de gevolgen worden onderzocht van voorgenomen ontwikkelingen.

Vrije kruising

De vrije kruising is noodzakelijk, omdat er steeds meer treinen van en naar Amsterdam rijden. Daarnaast moet er ook nog voldoende ruimte zijn voor het goederenvervoer. Daarvoor worden de sporen rondom Amsterdam Centraal vernieuwd en aangepast.

De aanpassingen zijn onderdeel van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS). Binnen dit programma wordt het spoor op de drukste tracés van Nederland aangepast, zodat er vaker treinen kunnen rijden. De A2-corridor tussen Amsterdam en Eindhoven is hier een voorbeeld van: sinds december 2017 rijden hier zes intercity’s per uur in plaats van vier intercity’s. De gedachte hierachter is dat reizigers, zonder de dienstregeling te hoeven controleren, gewoon op een trein kunnen stappen.

Elke vijf minuten

Tussen Rotterdam en Den Haag rijdt in 2025 elke vijf minuten een trein. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft 43 miljoen uitgetrokken om de infrastructuur op de spoorlijnen bij Nijmegen en Schiphol, en Breda en Eindhoven geschikt te maken voor hoogfrequent vervoer. De tweede spoortunnel in Delft In 2028 is het programma volledig uitgerold.

Lees ook:

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

1 reactie op “ProRail voert bodemonderzoek uit op emplacement Dijksgracht”

Pat Rick|26.06.18|14:22

Hopelijk doet ProRail een betere job dan op de Kamperlijn. Men gaat nu veel geld investeren en maar weinig (capaciteits)winst krijgen. Het is beter om te investeren in parallele systemen die het bereik vergroten en een groot deel van de groei aankunnen. Zo zou een metro naar Schiphol/Hoofddorp een hoop treinen kunnen vervangen. In Londen loopt dat systeem tot ver buiten de stad en vervoert iedere dag 3 miljoen reizigers. Maar Van Veldhoven is druk bezig om alle lightrail de grond in te boren;-)

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.