Megawissel Voestalpine WBN

Verplaatsing ‘megawissels’ van Hilversum naar derde spoor

Voestalpine Wisselbouw Nederland heeft in opdracht van ProRail vijf grote spoorwissels gebouwd, als onderdeel van de aanleg van het derde spoor bij Zevenaar. Dankzij deze wissels kunnen treinen hier met hoge snelheid rijden. De wissels met een lengte van 38 meter en gewicht van bijna 38.000 kilo zijn maandagnacht verplaatst het Voestalpine-terrein in Hilversum naar Zevenaar.

Drie van deze wissels worden ‘megawissels’ genoemd wegens hun lengte en gewicht. De hogesnelheidswissels zijn zo groot vanwege de door ProRail gestelde eisen, zegt productmanager Daniel Poll Jonker van Voestalpine WBN.  “Als je met de trein met een bepaalde snelheid afbuigend over de wissels wilt kunnen rijden, dan hoort daar een bepaalde wisselhoek bij.”

Volgens ProRail zijn er in Nederland maar twee vrachtwagens die deze wissels mogen vervoeren. Om in Zevenaar te komen snijden de chauffeurs bochten af en overbruggen ze greppels met behulp van rijplaten. In Zevenaar worden de wissels met een telekraan op hun plek gelegd.

Maximumsnelheid

Deze megawissels zijn 1 op 29-wissels. “De 29 staat voor de wisselhoek. Voor elke 29 meter in de lengte, ga je 1 meter opzij,” legt Poll Jonker uit. “Zo hebben we in Nederland veel 1 op 9-wissels en daar kan je met 40 kilometer per uur afbuigend doorheen.” Voestalpine levert ook twee 1 op 18-wissels. De maximale snelheid voor de 1 op 29-wissels is 140 kilometer per uur afbuigend, voor de 1 op 18-wissels is 80 kilometer per uur de grens.

Dat maakt deze wissels geschikt voor trajecten waar met hoge snelheden gereden wordt en ze worden dan ook ingezet op het derde spoor bij Zevenaar. Dit drie kilometer lange derde spoor wordt gelegd op het tracé tussen Zevenaar en Oberhausen. De werkzaamheden hiervoor zijn in 2016 gestart. Uiteindelijk kunnen veel meer goederentreinen via de Betuweroute naar Duitsland rijden, en is er meer ruimte op andere spoorlijnen voor passagierstreinen.

Nieuwe generatie

Deze hogesnelheidswissels behoren tot nieuwe generatie spoorwissel, zegt Poll Jonker. De functie is niet veranderd, maar de samenstelling wel. Het doel daarvan is om ervoor te zorgen dat treinen zo vaak mogelijk over de nieuwe wissels kunnen rijden. Oftewel: de wissels moeten veel beschikbaar zijn voor treinen. Minder onderhoud hoeven plegen is daarom van belang. “Dat betekent bijvoorbeeld dat er geen beweegbaar puntstuk in het wissel zit. Maar dat betekent ook dat er meer slijtvast materiaal wordt gebruikt in de spoorstaven, zodat er minder slijtage optreedt.”

Een derde aanpassing is dat dat de wissels elastisch zijn. “Als er een trein overheen rijdt, dan veert het systeem intern een beetje mee. De wisselliggers bewegen hierbij nauwelijks,” verklaart hij. “Dat betekent dat het wissel stabieler is, minder snel slijt en dat er minder onderhoud hoeft worden gepleegd aan het ballastbed. Dan heb je ook geen dure onderhoudstreinen nodig om die slijtage te repareren.”

Omleiding

Vanwege de werkzaamheden aan het derde spoor worden goederentreinen tot en met zondag 27 mei omgeleid via de Brabantroute en het reguliere spoor in Oost-Nederland.

Update: woensdag 9.54 uur

Lees ook:

Omleiding goederentreinen vanwege werkzaamheden derde spoor

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

2 reacties op “Verplaatsing ‘megawissels’ van Hilversum naar derde spoor”

Ton Spies|24.05.18|15:12

Citaat: “Dat betekent bijvoorbeeld dat er geen beweegbaar puntstuk in het wissel zit ….”

Hoe zet je een wissel om als er geen beweegbaar puntstuk in het wissel zit?

John rdam|01.06.18|14:04

@Ton Spies: een wissel zet je om door de tongen te bewegen. De meeste wissels hebben geen beweegbaar puntstuk, sommige hogesnelheidswissels wel. Als er nu een hogesnelheidswissel ontwikkeld is dat zonder beweegbaar puntstuk toch doet wat het moet doen, is dat een kostenbesparing en ook nog een storingsbron minder. Win-win situatie, lijkt mij.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.