Spoorvervoerder Keolis op de Kamperlijn bij station Zwolle, foto: ProRail

‘Snelheid 140 kilometer per uur op Kamperlijn geen optie’

Het is niet mogelijk om treinen met 140 kilometer per uur over de Kamperlijn te laten rijden. De ondergrond van het spoortraject is dermate slap dat deze snelheid niet behaald kan worden. De versteviging van de ondergrond gaat miljoenen kosten en wordt daardoor onbetaalbaar. Dat heeft wethouder Gerrit Jan Veldhoen van Kampen bekendgemaakt, meldt de Stentor.

Bestuurders van de gemeenten Kampen, Zwolle, provincie Overijssel zitten maandelijks om tafel met spoorbeheerder ProRail. Tijdens een bijeenkomst op 18 april zijn de onderzoeksresultaten besproken waarbij volgens Veldhoen naar voren kwam dat de snelheid van 140 kilometer niet kan worden gehaald. Er zouden wel oplossingen zijn om station Stadshagen aan te doen.

Kamperlijn

In december vorig jaar werd bekend dat er niet met 140 kilometer op de Kamperlijn kan worden gereden. Om de dienstregeling tussen Zwolle en Kampen te kunnen behouden, is er besloten om met een snelheid van 100 kilometer te rijden en niet het nieuwe station Station Zwolle Stadshagen te stoppen.

ProRail zegt in een reactie op de uitspraken van de wethouder op 1 juni met meer informatie te komen over de Kamperlijn. “We zullen dan het besluit bekendmaken en deze onderbouwen vanuit de onderzoeksresultaten”, aldus een woordvoerder. Voor die tijd maakt ProRail niet meer bekend dan eerder al in “een tussenstand is aangeven”. Het onderzoek is al wel afgerond, alleen moet ProRail op basis hiervan bekijken welke maatregelen nodig zijn om de dienstregeling zo goed mogelijk uit te kunnen voeren.

Bodemonderzoek

In maart van dit jaar meldde de spoorbeheerder op basis van de eerste resultaten van het bodemonderzoek dat de uitkomsten ‘minder rooskleurig zijn dan gehoopt’. Als het station Zwolle Stadshagen in de dienstregeling wordt opgenomen dan zouden reizigers tussen Zwolle en Kampen voorlopig langer onderweg zijn. Op 1 juni zal bekend worden of dit ook voor de lange termijn zal gelden.

In december vorig jaar werd bekend dat de bodem onder de Kamperlijn niet stabiel genoeg is om treinen 140 kilometer per uur te laten rijden. Volgens ProRail kwam het bodemprobleem pas aan het licht toen de nieuwe treinen voor het eerst over het traject reden, bij aanvang van de nieuwe dienstregeling. Het bodemonderzoek is gecombineerd met testritten om duidelijkheid te krijgen welke maatregelen nodig zijn om de dienstregeling te kunnen rijden.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en adjunct-hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

2 reacties op “‘Snelheid 140 kilometer per uur op Kamperlijn geen optie’”

John rdam|07.05.18|00:26

Onderheien dan maar? Is bij de metro Rotterdam en op de HSL Zuid ook gebeurd om problemen met de ondergrond te voorkomen.

Arco Sierts|08.05.18|09:58

@ John: nee. Het gaat er niet om dat er 140 gereden kan worden, het gaat er om dat de totale procestijd in de slag Zwolle>Stadshagen>Kampen>Stadshagen>Zwolle zodanig is dat de overstapknoop in Zwolle haalbaar blijft.
Ik heb mij altijd al verbaasd over die 140 km/u. Een iets lagere top en de resterende seconden op een slimmere manier verdienen ligt meer voor de hand, en bespaart bovendien energie. ProRail wordt nu gedwongen om scherp na te denken waar de secondenwinst slim behaald kan worden.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.