‘Snelheid 140 kilometer per uur op Kamperlijn geen optie’

Het is niet mogelijk om treinen met 140 kilometer per uur over de Kamperlijn te laten rijden. De ondergrond van het spoortraject is dermate slap dat deze snelheid niet behaald kan worden. De versteviging van de ondergrond gaat miljoenen kosten en wordt daardoor onbetaalbaar. Dat heeft wethouder Gerrit Jan Veldhoen van Kampen bekendgemaakt, meldt de Stentor.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

3 reacties op “‘Snelheid 140 kilometer per uur op Kamperlijn geen optie’”

John rdam|07.05.18|00:26

Onderheien dan maar? Is bij de metro Rotterdam en op de HSL Zuid ook gebeurd om problemen met de ondergrond te voorkomen.

Arco Sierts|08.05.18|09:58

@ John: nee. Het gaat er niet om dat er 140 gereden kan worden, het gaat er om dat de totale procestijd in de slag Zwolle>Stadshagen>Kampen>Stadshagen>Zwolle zodanig is dat de overstapknoop in Zwolle haalbaar blijft.
Ik heb mij altijd al verbaasd over die 140 km/u. Een iets lagere top en de resterende seconden op een slimmere manier verdienen ligt meer voor de hand, en bespaart bovendien energie. ProRail wordt nu gedwongen om scherp na te denken waar de secondenwinst slim behaald kan worden.

Johan van der Brugge|31.05.18|12:16

Voor ouderen, zelfs wanneer zij nog goed ter been zijn, en voor alle reizigers die redelijk voorzichtig van aard zijn bestaat de overstapknoop in alle richtingen en op alle tijden van de dag uit een onzinnige verplichte jakkerpartij, werkelijk onverantwoordelijk veel eisend van de doorsnee reiziger; u zult een redelijker, makkelijker haalbare overstap tijdsruimte moeten gaan uitdenken

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.