Bovenleiding, spoor, werkzaamheden, hoogwerker

Friesland wil batterijtreinen tussen Leeuwarden en Harlingen

De provincie Friesland is van plan de spoorlijn Leeuwarden-Groningen gedeeltelijk te elektrificeren en wil op het tracé van Leeuwarden naar Stavoren en Harlingen batterijtreinen inzetten. Een onderzoek wordt hiervoor ingesteld. Eind dit jaar moet duidelijk zijn welke kosten aan elektrificatie zijn verbonden en op welke termijn dit kan worden ingevoerd.

In december besloten de Provinciale Staten dat alle openbaar vervoer in Friesland vanaf 2025 uitlaatgas-vrij moet zijn. Dit onderzoek is een vervolg hierop. Op een gedeeltelijk geëlektrificeerd spoor rijden treinen deels op stroom van de bovenleiding. Dit zou vooral nodig zijn op en rondom stations. Op de andere delen van het spoor rijdt de trein op een accu.

Batterijtrein

Voor het tracé naar Stavoren en Harlingen wordt gekeken naar batterijtreinen. Gedeputeerde Johannes Kramer zegt namelijk dat gedeeltelijke elektrificatie op die kortere en minder drukke sporen relatief duur is. Een combinatie van batterijtreinen en gedeeltelijke elektrificatie is goedkoper.

De volledige elektrificatie van alle spoorlijnen in Friesland en Groningen zou 600 miljoen euro gaan kosten. Bij een gedeeltelijke elektrificatie zou eenderde van het spoor worden voorzien van een bovenleiding. De provincie heeft hier al eerder onderzoek naar gedaan. Ricardo Nederland schatte de kosten in op 175 miljoen euro, omdat het lastig zou zijn bovenleidingen aan te leggen bij viaducten en bruggen. Volgens Werkgroep Spoor Friesland is dat niet nodig. Volgens hen zou het project daarom 96,6 miljoen euro kosten.

Flirtino

Arriva rijdt op dit moment in Friesland. Omdat de vervoerder in juli 2017 de concessie opnieuw heeft gewonnen, blijft Arriva ook na 2020 in Friesland openbaar vervoer verzorgen. De vervoerder gaat eind 2020 de nieuwe Flirtino-treinen van Zwitserse fabrikant Stadler inzetten op het traject tussen Leeuwarden en Groningen. Dit model is een zusje van de Flirt van Stadler en is geschikt om op een gedeeltelijk geëlektrificeerd spoor te rijden.

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

1 reactie op “Friesland wil batterijtreinen tussen Leeuwarden en Harlingen”

Nico Meininger|20.04.18|08:46

had duitsland in de jaren 50 al geen accutreinen? http://www.nicospilt.com/index_duitsland_accutreinen.htm

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.