Intercity Brussel Beneluxtrein Breda

Intercity Brussel staat ruim twee uur stil door softwareprobleem

Foto: Marieke

Een softwareprobleem zorgde er dinsdagavond voor dat de Intercity Brussel tweeënhalf uur stil stond met driehonderd passagiers aan boord. Volgens Belgische spoorbeheerder Infrabel ging het inlezen van bepaalde data verkeerd ter hoogte van de grensovergang bij het Belgische Meer. De intercitytrein reed maandagochtend voor het eerst over de hogesnelheidslijn via Breda naar Antwerpen en Brussel.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

4 reacties op “Intercity Brussel staat ruim twee uur stil door softwareprobleem”

kees boer|12.04.18|16:35

Nou dat begint al goed over de nieuwe route,beschamend gewoon

Theo de Paus|12.04.18|17:41

wordt dit een gevalletje Fyra 2.0?, snap dat er treinen over de HSL-zuid moeten rijden om geld in het laatje te brengen, maar met de ic-Brussel met een serie 28XX ervoor ging het over de oude route volgens mij best goed, zoals wel vaker is niet iedere verandering een verbetering, wellicht had men beter kunnen wachten tot de ic nieuwe generatie in dienst was gekomen, maar ik ben een leek op spoortechnisch gebied dus ik weet ook niet precies van hoe en wat.

John rdam|12.04.18|23:04

Tja de Thalys viel in het eerste jaar ook vaak stil bij deze grensovergang. De ICE liep toen deze pas naar NL reed en na de ombouw van Zevenaar – Emmerich vaak vast bij de grensovergang Babberich. Gezien het gebrek aan lerend vermogen van de moderne spoorsector verbaast het me niks dat een vergelijkbaar probleem nu ook weer optreedt bij Hazeldonk. Er zou zomaar een verband kunnen zijn met het andere artikel op deze site: ERTMS-systemen Europa niet op uniforme wijze geïnstalleerd.

Arco Sierts|27.04.18|09:49

@ John: het lijkt mij eerder het geval dat enkele niet nader te noemen leveranciers al jarenlang & steeds weer opnieuw niet bij machte blijken om betrouwbaar werkende (software-gebaseerde) systemen op te leveren. Zoiets noemen we ook wel ‘hardnekkige incompetentie’.
1 leverancier kan je op dit punt prima vergelijken met Ansaldo-Breda. Het is verbijsterend dat deze firma uberhaupt nog veiligheidssystemen *mag* leveren. De Inspectie had m.i. allang een verbod uit moeten vaardigen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Intercity Brussel staat ruim twee uur stil door softwareprobleem | SpoorPro.nl
Intercity Brussel Beneluxtrein Breda

Intercity Brussel staat ruim twee uur stil door softwareprobleem

Foto: Marieke

Een softwareprobleem zorgde er dinsdagavond voor dat de Intercity Brussel tweeënhalf uur stil stond met driehonderd passagiers aan boord. Volgens Belgische spoorbeheerder Infrabel ging het inlezen van bepaalde data verkeerd ter hoogte van de grensovergang bij het Belgische Meer. De intercitytrein reed maandagochtend voor het eerst over de hogesnelheidslijn via Breda naar Antwerpen en Brussel.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

4 reacties op “Intercity Brussel staat ruim twee uur stil door softwareprobleem”

kees boer|12.04.18|16:35

Nou dat begint al goed over de nieuwe route,beschamend gewoon

Theo de Paus|12.04.18|17:41

wordt dit een gevalletje Fyra 2.0?, snap dat er treinen over de HSL-zuid moeten rijden om geld in het laatje te brengen, maar met de ic-Brussel met een serie 28XX ervoor ging het over de oude route volgens mij best goed, zoals wel vaker is niet iedere verandering een verbetering, wellicht had men beter kunnen wachten tot de ic nieuwe generatie in dienst was gekomen, maar ik ben een leek op spoortechnisch gebied dus ik weet ook niet precies van hoe en wat.

John rdam|12.04.18|23:04

Tja de Thalys viel in het eerste jaar ook vaak stil bij deze grensovergang. De ICE liep toen deze pas naar NL reed en na de ombouw van Zevenaar – Emmerich vaak vast bij de grensovergang Babberich. Gezien het gebrek aan lerend vermogen van de moderne spoorsector verbaast het me niks dat een vergelijkbaar probleem nu ook weer optreedt bij Hazeldonk. Er zou zomaar een verband kunnen zijn met het andere artikel op deze site: ERTMS-systemen Europa niet op uniforme wijze geïnstalleerd.

Arco Sierts|27.04.18|09:49

@ John: het lijkt mij eerder het geval dat enkele niet nader te noemen leveranciers al jarenlang & steeds weer opnieuw niet bij machte blijken om betrouwbaar werkende (software-gebaseerde) systemen op te leveren. Zoiets noemen we ook wel ‘hardnekkige incompetentie’.
1 leverancier kan je op dit punt prima vergelijken met Ansaldo-Breda. Het is verbijsterend dat deze firma uberhaupt nog veiligheidssystemen *mag* leveren. De Inspectie had m.i. allang een verbod uit moeten vaardigen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.