ProRail-topman Pier Eringa, foto: ProRail

ProRail-topman wil Eindhoven per spoor met Duitsland en België verbinden

Het vernieuwde station van Eindhoven is net geopend, maar dit is nog maar het begin van de plannen voor het Brabantse station. ProRail-directeur Pier Eringa wil dat er zo snel mogelijk rechtstreekse internationale verbindingen naar België en Duitsland worden gecreëerd.

De topman van ProRail zet zich in voor internationale spoorverbindingen. Niet alleen namens ProRail, maar ook in zijn functie als president van de European Rail Infra Managers (EIM), de Europese organisatie van infrabeheerders. “Het is nodig om niet alleen in wegen te investeren, maar ook in het spoor. Natuurlijk zeg ik dat ook als topman van ProRail, maar voor mobiliteit in de toekomst is het belangrijk dat er via het spoor verbindingen tussen steden staan. Dat is nodig om de concurrentie met het vliegtuig aan te gaan.”

Verbindingen

Eindhoven staat in een ideale positie om verbindingen naar het buitenland te bouwen, volgens Eringa. “Een mooi voorbeeld is Düsseldorf,” vervolgt Eringa. “Dat moet binnen handbereik liggen voor reizigers vanaf Eindhoven. Die ambitie is er al lang.” Hetzelfde geldt voor een verbinding van Eindhoven richting België, volgens Eringa. “Je moet ook rechtstreeks naar België, naar Antwerpen kunnen reizen. Dat kost geld. Maar het is een aantrekkelijke ambitie.”

Bovendien is het belangrijk voor de mobiliteit van reizigers in de toekomst: “Het spoor en de trein als massavervoer kan wat dat betreft in een behoefte voorzien.”

Sceptisch

Tegen mensen die nog sceptisch zijn, zegt Eringa het volgende: “We hadden ook nooit gedacht dat paard en wagen zo snel vervangen zou worden door de auto. Het kan je verrassen, hoe snel dat verandert.” Bovendien kan de trein een belangrijke rol spelen in de groei van een regio, zegt Eringa: “Het bewijs is er. Als er ergens een goede spoorverbinding ligt, draagt het bij aan een goede economische ontwikkeling van de regio.”

Er zijn in ieder geval al plannen om in 2025 te starten met een intercity-verbinding van Eindhoven naar Düsseldorf. Volgens Eringa heeft het nemen van de trein op dat soort afstanden, van rond de 600 kilometer, de toekomst.

Lees ook:

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

4 reacties op “ProRail-topman wil Eindhoven per spoor met Duitsland en België verbinden”

Pieter Michiels|25.03.18|12:53

Als men in de jaren ’80 de bestaande spoorwegverbinding van Eindhoven via Geldrop, Valkenswaard en Neerpelt niet had opgebroken had men met weinig investering vanaf Neerpelt een rechtstreekse verbinding met Antwerpen kunnen creëren….

Marc Volgers|26.03.18|17:19

@Pieter Michiels: een logische optie nu is Antwerpen – Breda – Eindhoven – Venlo – Düsseldorf.
En inderdaad, jammer dat het lijntje naar België is opgebroken. Aanvankelijk liep deze trouwens via Gestel (nu een wijk in Eindhoven), Waalre en Valkenswaard en liep ooit helemaal door tot Hasselt en Luik. Gezien de drukte van de bussen van/naar V’Waard jammer dat dit weg is.

Marc Busio|28.03.18|13:29

ProRail kan dit wel willen, maar NS wil dit niet. Die willen geen concurrentie voor hun ICE op de verbinding naar Dusseldorf. Zij zien liever dat Eindhovenaren die naar Dusseldorf willen zo’n frequent rijdende intercitytrein naar Utrecht pakken en daar op de ICE stappen. Daar verdienen zij veel meer geld aan.

H VanBeurden|29.03.18|17:44

@Marc Volgers: Verbinding via Neerpelt zou des te interessanter zijn omdat er vanuit het Vlaams Gewest plannen zijn om het gedeelte Neerpelt-Hasselt opnieuw aan te leggen. Dat zou de drukke Noord-Zuidverbinding (snelweg) ontlasten. In Valkenswaard zijn jarenlang plannen geweest voor een tramverbinding met Eindhoven, maar met de rechtse/liberale partijen van de laatste jaren zijn die plannen (uiteraard) op de achtergrond geraakt.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.