Station Eindhoven geopend

Nieuwe reizigerspassage station Eindhoven geopend

Het vernieuwde station Eindhoven is donderdagmiddag officieel geopend. Het station is vernieuwd omdat het te klein was geworden voor het groeiend aantal reizigers. Bovendien miste het een aantal belangrijke voorzieningen zoals liften en roltrappen. Daarom werd besloten het monumentale station te vernieuwen, door een nieuwe, moderne reizigerspassage te bouwen.

Ook is er meer ruimte voor commerciële voorzieningen. Tegelijkertijd is de monumentale status van het gebouw juist versterkt door authentieke elementen in ere te herstellen zoals de vloermozaïeken in de oude tunnel. De bouw duurde in totaal vijf jaar en is binnen budget gebleven. Het station is geopend door staatssecretaris Stientje van Veldhoven van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, NS-bestuurslid Susi Zijderveld, ProRail-directeur Pier Eringa, burgemeester John Jorritsma van Eindhoven en gedeputeerde Christophe van der Maat van de provincie Noord-Brabant.

Nieuwe reizigerstunnel station Eindhoven

De opening werd ingezet door het Koninklijke Mannenkoor La Bonne Espérance uit Eindhoven. Zij brachten in de stationshal het nummer ‘Het leven is goed in m’n Brabantse land’ ten gehore. Op het hoogtepunt van het liedje gaven alle bestuurders tezamen een druk op de knop waarmee het station officieel werd geopend.

Oorkonde

Ook werd in het bijzonder een betrokken burger geëerd. René Valk kreeg een speciale oorkonde uitgereikt namens het ministerie van IenW, de provincie Noord-Brabant en de gemeente Eindhoven. Volgens de burgemeester van Eindhoven hield hij de verbouwing nauwlettend in de gaten, en legde hij de duim op de zere plek waar nodig. Maar Valk gaf ook complimenten waar ze verdiend waren, aldus de burgemeester. Daarom werd Valk gekscherend ‘stationsburgemeester’ genoemd.

Valk ontvangt oorkonde station Eindhoven

Van Veldhoven noemde de nieuwe reizigerspassage ‘een belangrijke sleutel in de ambities van Eindhoven’. “Wees trots en geniet ervan”, was haar bericht aan Eindhovense treinreizigers. ProRail-baas Eringa werd gevraagd of hij trots was op het vernieuwde station. “Het werd gewoon tijd. Eindhoven heeft de beste voetbalclub, nu heeft het ook het beste station.”

Staf Depla, wethouder van de gemeente Eindhoven, laat weten dat dit nog maar het begin is van de ontwikkeling van station Eindhoven en de stationsomgeving. Het station heeft wel een mooie, lichte passage erbij gekregen, maar die eindigt op een stationsplein die wel een update kan gebruiken. Dat moet ook gebeuren de komende jaren, zegt Depla. “Het is nu een mooi vertrek- en aankomstpunt, maar mensen moeten er ook willen blijven. Het moet duidelijk zijn dat dit het centrum is van high-tech Nederland.” Depla laat weten dat er in de komende jaren onder andere een grote fietsenstalling wordt gebouwd. Ook moeten er drie grote woontorens dichtbij het station komen.

Station Eindhoven

Met de grote opening is een einde gekomen aan bijna vijf jaar bouwen. NS, ProRail en de gemeente Eindhoven hebben samen met bouwbedrijf Heijmans en restauratie specialist De Bonth van Hulten een modern station neergezet, met voldoende ruimte om het groeiend aantal reizigers een comfortabel verblijf te bieden op dit station. Het ontwerp voor de dertien meter brede reizigerspassage is van architect Luc Veeger van ontwerp- en consultancyorganisatie Arcadis.

Nieuwe reizigerstunnel station Eindhoven

Station Eindhoven dateert oorspronkelijk uit 1956 en werd ontworpen door architect Koen van der Gaast. Dagelijks telt het station zo’n 75.000 reizigers en dat groeit de komende jaren naar 85.000 per dag. De oude tunnel was ongeveer acht meter breed en de nieuwe passage is, inclusief commerciële voorzieningen, 34 meter breed. Het startsein voor de vernieuwing werd gegeven in maart 2013. Het project kostte ongeveer 70 miljoen euro. Er is bijna 30 kilometer aan nieuwe kabels en leidingen gelegd. In het nieuwe plafond zitten 550.000 ledlampjes.

Bekijk hier de foto’s van de opening.

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.