Spoorbrug over Amsterdam Rijnkanaal, foto: ProRail

‘Ontwerp spoorbrug over Amsterdam-Rijnkanaal uitdagende klus’

BAM en HSM Steel Structures schuiven in het weekend van 18 en 19 november de nieuwe spoorbrug bij Utrecht die over het Amsterdam-Rijnkanaal op zijn plek. De bouw van de brug is onderdeel van de spoorverdubbeling tussen Utrecht Centraal en Leidsche Rijn. Het ontwerpen van deze bijzondere constructie was geen eenvoudige klus, vertelt architect Paul van der Ree van studioSK Movares. “De spoorbrug komt tussen twee bestaande bruggen in te liggen.” Movares was zowel verantwoordelijk voor het ontwerp van de brug als voor de studies die daaraan vooraf gingen.

Volgens van der Ree bepaalde de techniek deels het materiaal van de brug. “Daarbij moesten we nadenken over hoe we een brug op zo’n lastige plek moesten bouwen en hoe we de constructie op zijn plek konden krijgen. We hebben besloten om niet voor een betonnen brug te gaan, maar voor brug waarvan de constructie grotendeels uit staal bestaat. In vergelijking met beton is dit lichter en het is hol. De boog is helemaal van staal. De vloer is aan de randen van staal. Er is een licht laagje beton aangebracht waardoor hij makkelijker te verplaatsen is en zodra hij er ligt, dan wordt er beton bijgestort.”

Spoorverdubbeling

Door de spoorverdubbeling tussen Utrecht Centraal en Leidsche Rijn ontstaat ruimte voor meer treinen tussen Utrecht – Gouda – Rotterdam/Den Haag. De brug wordt 170 meter lang en komt tussen twee bestaande bruggen  te liggen (zie foto hieronder). De brug bestaat uit zes delen die in april van dit jaar vanuit Schiedam over het Amsterdam Rijnkanaal naar Utrecht zijn gevaren. Daarvoor moest worden omgevaren via Wijk bij Duurstede omdat het anders niet mogelijk was om de sluizen te passeren. De brug is vervolgens op locatie in elkaar gezet.

(Tekst loopt door onder foto)
De bruggen waar de nieuwe spoorbrug tussen wordt geplaatst, foto: ProRailDe twee bruggen waar de nieuwe spoorbrug tussen wordt geplaatst. Foto: ProRail

Transport

In het weekend van 18 en 19 november gaat de brug naar zijn definitieve plek. Dan wordt de constructie tussen twee bestaande bruggen in geplaatst. Om dat te kunnen doen, moeten tijdelijke hulpconstructies in de brug worden gebouwd om transportbelastingen op te kunnen vangen. Verder wordt er een speciale weg aangelegd die sterk genoeg moet zijn om het gewicht van de brug, ongeveer 3300 ton, te kunnen dragen. De brug wordt uiteindelijk geplaatst met behulp van een ponton. En om het ponton straks op en af te kunnen rijden, komen er twee hulpbruggen aan weerszijden van het Amsterdam-Rijnkanaal.

Van der Ree heeft de ontwerpen van diverse markante bruggen in Nederland op zijn naam staan, waaronder de zestig meter hoge hefbrug over de Oude Maas bij Dordrecht.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.