Station Groningen, perron

BAM Infra wint contract voor sneltrein Groningen-Leeuwarden

ProRail heeft BAM Infra een contract gegund voor een groot deel van de werkzaamheden voor het project Extra Sneltrein Groningen – Leeuwarden. Dit contract bestaat onder andere uit de spoorverdubbeling tussen Zuidhorn en Hoogkerk over een lengte van acht kilometer, de aanpassing aan het spoor bij overweg de Schrans en de perrons 5b en 8 op station Leeuwarden.

In de gunning speelde aandacht voor de omgeving en snelheid van uitvoering een belangrijke rol. Volgens ProRail gaf BAM infra de beste invulling aan deze aspecten. Een van de zaken die belangrijk zijn voor de omgeving is de tijdelijke afsluiting van de Fanerweg in Zuidhorn. Deze afsluiting is nodig voor het vervangen van de spoorbrug. De aannemer mocht daar maximaal twee maanden over doen en deze periode lijkt nu nog korter te kunnen worden.

Planning

Het project bevindt zich op dit moment in de afrondende fase van de planologische procedure. De bouw van het project start als deze procedure is afgerond. Eind januari besluiten de provincies Groningen en Friesland en ProRail wanneer er gestart kan worden met de realisatie. Nadat de startdatum bekend is, komt er duidelijkheid over de planning.

Voordat BAM aan de uitvoering begint zijn voorbereidende werkzaamheden nodig. De ontwerpen worden verder uitgewerkt, er wordt uitgebreid grondonderzoek gedaan en er worden kabels en leidingen verlegd.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is de vaste journalist van SpoorPro en hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.