Het nieuwe metrostation Maassluis Steenpolderdijk van de Hoekse Lijn

Ombouw Hoekse Lijn in volle gang

Tussen Hoek van Holland en Rotterdam wordt op dit moment hard gewerkt aan de ombouw van de Hoekse Lijn tot metroverbinding. Voordat het zover is, moet er nog flink worden geklust. Diverse partijen werken samen aan de spoorvernieuwing, aanpassing van perrons en spoorwegovergangen, het omzetten van de bovenleidingsspanning en het plaatsen van geluidsschermen. Daarnaast komen er nieuwe metrostations bij op het traject en worden de huidige treinstations omgeturnd tot metrostations.

“De voormalige treinverbinding Hoekse Lijn wordt omgebouwd tot een metroverbinding. Het gaat om een traject met een lengte van 25 kilometer. Op dit traject verrijzen acht nieuwe stations”, vertelt Carlo van de Wetering die vanuit VolkerRail betrokken is bij het project. Vanaf het moment dat er metro’s over dit traject gaan rijden, levert dit diverse verbeteringen op voor de reiziger ten op lichte van de ‘oude situatie’, vertelt hij. “De rijtijden zijn korter, omdat de metro’s korter op elkaar kunnen rijden. Daarnaast kunnen reizigers sneller van A naar B reizen.”

Ombouw spoorbaan

De combinatie VolkerRail/Mobilis is verantwoordelijk voor de ombouw van de spoorbaan van de 
Hoekse Lijn en de realisatie van zeven metrostations. ETS Spoor is een van de spoorleveranciers die materialen voor de spoorbaan levert. Joris-Jan Gerritse van ETS Spoor: “Het project Hoekse Lijn is uitdagend omdat we heel veel producten in een korte periode aan het project leveren. We leveren onder andere ruim 11.000 dwarsliggers, 33 kilometer aan spoorstaven, geluidsschermen en bovenleidingportalen.”

Van de Wetering vult hem aan: “Om metro’s over dit traject te laten rijden moet de spoorbeveiliging worden aangepast en de sporen worden vernieuwd ter hoogte van de perrons. Ook is er een ander bovenleidingssysteem nodig, omdat metro’s onder een ander voltage rijden. Dit is allemaal nodig om een rijdbaar systeem te maken.” De bovenleidingsspanning verandert 1500 Volt naar 750 Volt.

Geluidsschermen

Om de overlast van het metroverkeer voor omwonenden zoveel mogelijk te beperken worden er langs het traject geluidsschermen geplaatst. ETS Spoor introduceerde een laag geluidsscherm in de Nederlandse spoormarkt, ook ‘360 graden’ geluidsscherm genoemd. Dit scherm met een hoogte van 1.10 meter zorgt ervoor dat reizigers in de trein van het landschap kunnen genieten en het zicht voor omwonenden nauwelijks wordt beperkt.

Gerritse: “Dit geluidsscherm heeft een hoog absorptievermogen, waardoor de omwonenden geen hinder ondervinden van het treinverkeer. In het scherm zijn treden aangebracht, waardoor in het geval van een calamiteit reizigers makkelijk het spoor kunnen verlaten.”

Aanpassing perrons en spoor

“De spoorwijdte van de Hoekse Lijn blijft hetzelfde. Maar de spoorafstand bij de perrons gaat wel veranderen, omdat de reizigers goed moeten kunnen instappen. Om dit mogelijk te maken hebben we een extra tongbeweging ingebracht voor station Schiedam Nieuwland”, vertelt Jan Vissers vanuit VolkerRail verantwoordelijk voor de uitvoeringscoördinatie van het project Hoekse Lijn. “Dit brengt de metro’s naar het tweede deel van het perron, zodat de goederentreinen, die ook over de Hoekse Lijn rijden, vrij kunnen passeren. Daarna kunnen ze richting de Vulcaanhaven rijden.” De Vulcaanhaven is een particuliere zeehaven aan de oostkant van Vlaardingen.

“Ook de perrons moeten worden aangepast voor de metro’s”, vertelt Vissers. “Als we dit niet zouden doen, dan zou er bij aankomst op het station in het midden een gat zijn. Metrolijnen moeten een rechtstand hebben en waterpas bij perrons, dus dit gaan we veranderen. Ook vinden er aanpassingen plaats aan de spoorwegovergangen en wordt er een overweg opgeheven.”

Naar verwachting zullen de eerste metro’s in februari 2018 over de nieuwe metroverbinding gaan rijden.

Lees meer over de Hoekse Lijn:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is de vaste journalist van SpoorPro en hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.