Installatie ontsporingsgeleiding bij Dordrecht door Strukton Rail, foto: ProRail

TU Delft biedt online cursussen toegespitst op spoorprofessional

Spoorprofessionals kunnen vanaf 11 oktober zes weken een gratis online cursus volgen die wordt verzorgd door de afdeling Railbouwkunde van de TU Delft, geleid door professor Railbouwkunde Rolf Dollevoet. Dit is het eerste deel in een reeks van online cursussen die toespitst zijn op de spoorprofessional, waarin ook serious gaming een rol speelt. Het idee van de Massive Online Open Course (MOOC) is overgewaaid vanuit de Verenigde Staten, waar veel online cursussen worden aangeboden door universiteiten.

“In de nieuwe rail MOOC gebruiken we herkenbare praktijkvoorbeelden om de complexheid van het railsysteem inzichtelijk te maken en bespreken we de achterliggende techniek met internationale onderzoekers en experts uit het bedrijfsleven. We vergelijken de Nederlandse situatie met andere landen zoals Japan, Zwitserland en Australie en kijken vooruit naar toekomstige manieren van transport”, licht Joris van Dijk van de TU Delft toe.

De MOOC, die op 11 oktober start, duurt zes weken en deelnemers zijn hier wekelijks vier tot vijf uur mee bezig.  “Online cursussen zijn uitermate geschikt voor mensen die al in de sector werken. Met een uurtje per dag kunnen zij zichzelf al bijscholen.”

Online cursussen

De cursus bestaat uit zes lesweken, van vier à vijf uur per week, waarin de complexiteit en de achterliggende techniek van het spoorsysteem worden behandeld vanuit zes hoofdonderwerpen. “Onze MOOC is gericht op zowel de geïnteresseerde treinreiziger, recent afgestudeerde en ook zeker van waarde voor mensen werkend in de sector, juist omdat we vanuit een systeemgedachte de complexe uitdagingen van het spoor belichten. We hopen hiermee jonge mensen te enthousiasmeren voor het spoor”, aldus Van Dijk.

“In de eerste week gaan we dieper in op de verschillende types trein en rails en wat er nodig is om de boel in beweging te krijgen. De tweede week richt zich op de gebruiker, waarbij uitgelegd wordt wat de het effect van het spoor heeft op mens en omgeving. De derde week richt zich op operatie en realtime traffic management. We leggen daarbij onder andere uit dat een robuuste dienstregeling aanpasbaar moet zijn op de dag zelf.”

“In de vierde week komen verstoringen aan bod. Dit gaat van blaadjes op de rails tot het effect van vorst op het spoor en bovenleiding. Ook spoorspattingen worden behandeld. De vijfde week gaat over monitoring en onderhoud van het spoor. De laatste week uit de reeks gaat over speciale en toekomstige spoorsystemen. We kijken bijvoorbeeld naar railsystemen die anders werken zoals het spoorsysteem dat wij in Nederland kennen, bijvoorbeeld naar monorail. Ook kijken we naar toekomstige ontwikkelingen zoals de Hyperloop.”

Breder perspectief

In navolging van de MOOC kunnen spoorprofessionals een betaalde vervolgmodule volgen. Zij kunnen kiezen uit de technische onderwerpen die in week 1, 3 en 5 van de MOOC zijn behandeld (types trein en rails, operatie en railtime traffic management en monitoring en onderhoud). Bij alle cursussen gaat het om zes cursusweken van vier à vijf uur per week. “Tijdens alle cursussen wordt er een internationaal perspectief geboden door ook naar spoorsystemen in andere landen te kijken”, aldus Van Dijk.

In de spoorsector is een groeiende behoefte aan bijscholing van specialisten waar de TU Delft met de cursussen op in probeert te springen. “Veel specialisten zijn goed in hun eigen expertise, maar willen ook zaken vanuit een breder perspectief kunnen bekijken. Met deze cursussen kunnen zij hun algemene kennis optillen. Daardoor zullen ze in de praktijk problemen sneller herkennen en kunnen oplossen.”

Serious game

De afdeling Railbouwkunde van de TU Delft is op dit moment bezig met de ontwikkeling van een ‘serious game’ die tijdens alle modules aan bod zal komen, inclusief de MOOC. “Hierbij kunnen cursisten hun eigen netwerk aanleggen, waarbij ze de overtijd moeten kunnen onderhouden. Ook leren ze hoe ze om moeten gaan met weersinvloeden en slijtage.” Ook werken de onderzoekers aan een interactieve wereldkaart waarbij het Nederlandse spoor vergeleken kan worden met de situatie in andere landen.

Vanaf 11 oktober 2017 is de MOOC online te volgen aan de TU Delft. Aanmelden kan via het internationale MOOC-platform edX kan hier.

Bekijk hier de promotievideo:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is de vaste journalist van SpoorPro en hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.