Strukton vervangt 20.000 dwarsliggers op lijn Zaandam-Enkhuizen

Gepubliceerd op 11-07-2017 om 16:13

Strukton Rail vervangt de komende tijd circa 20.000 conventionele dwarsliggers op de lijn Zaandam-Hoorn-Enkhuizen voor de duurzamere ECO liggers. Bij de productie van conventionele dwarsliggers komt beduidend meer CO2 vrij dan bij de productie van de ECO liggers, waardoor de laatste beter voor het milieu zijn. Het project op de lijn Zaandam-Hoorn-Enkhuizen is een van de grootste projecten waar Strukton de duurzame dwarsligger toepast.

Strukton wil in alle ruim dertig projecten die het bedrijf uitvoert voor ProRail geen conventionele dwarsliggers meer gebruiken. In totaal gaat het om 80.000 tot 100.000 dwarsliggers. Strukton heeft de ambitie om milieuvriendelijk te ondernemen en de inzet van deze duurzame dwarsliggers past daar goed bij.

Lijn Zaandam-Hoorn-Enkhuizen

Afgelopen weekend werd gestart met het project op de lijn Zaandam-Hoorn-Enkhuizen. Met een vernieuwingstrein worden hier de conventionele dwarsliggers vervangen voor de meer milieuvriendelijke soort. Deze vernieuwingstrein is een soort rijdende fabriek die spoorstaven en dwarsliggers kan vernieuwen met een snelheid van 350 meter per uur.

Omdat Strukton duurzaam wil ondernemen, heeft het bedrijf ook de ambitie om zoveel mogelijk duurzame dwarsliggers in te kopen. Voor conventionele dwarsliggers wordt Portland-cement toegepast en bij die productie komt veel CO2 vrij. Dit in tegenstelling tot de ECO dwarsligger, waarbij gebruik wordt gemaakt van hoogovencement en gerecyclede oude spoorwegballast. Hierdoor hoeven minder nieuwe vulstoffen ingewonnen worden.

CO2-uitstoot

“De productie van dwarsliggers is één van de grootste CO2-uitstootfactoren bij de aanleg of vernieuwing van een spoorbaan”, vertelt Mark de Vries, commercieel directeur van Voestalpine Railpro. “Daar willen wij in de keten iets aan doen.” Bij de productie van de ECO dwarsligger komt 20 procent minder CO2 vrij.

De overstap naar deze specifieke dwarsligger is een voorbeeld van de samenwerking die Strukton zoekt met andere ketenpartners. “Wij hebben onderzocht dat grote winst te behalen is door emissies te reduceren in de winning en productie van door ons ingekochte materialen en producten. Dwarsliggers spelen daarin een grote rol”, aldus Tjark de Vries, directeur Projecten van Strukton Rail Nederland. “Wij betalen nu een hoger bedrag per dwarsligger, maar het betekent grote winst voor het milieu. En dat is veel waard.”

Auteur: Inge Jacobs

Inge is redacteur van SpoorPro en vaste redacteur van OVPro, het vakblad voor OV-professionals.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.