Nieuwe overweg voor toeristische stoomtrein Goes-Borsele

Gepubliceerd op 10-07-2017 om 11:58

Om de bereikbaarheid van Goes te verbeteren, heeft de gemeente Goes besloten om extra op- en afritten aan te leggen die de spoorlijn van de toeristische stoomtrein tussen Goes en Borsele kruisen. Daardoor ontstond de noodzaak voor een spoorwegovergang. Stichting Stoomtrein Goes-Borsele (SGB) heeft Pilz geselecteerd om deze oplossing te leveren. 

De spoorwegovergang is onlangs in bedrijf genomen.

Pilz bood SGB een totaaloplossing en is verantwoordelijk voor de risicobeoordeling, het ontwerp, hard- en software, testen, installatie, inbedrijfstellingen en service en onderhoud. 

Tot de hard- en software behoren naast de fundering, spoorwegbomen, visuele en akoestische signalatie, Andreas-kruizen ook het treindetectiesysteem en de veiligheidsbesturing Pilz PSS 4000r.

Spoorwegovergang

Medewerkers handelden bij overgangen tot nu toe net als vroeger: vóór de overgang houdt de trein stil waarna de stoker uitstapt en middels vlaggen de auto’s aan beide kanten tot stilstand brengt. Wanneer een veilige situatie is bereikt, komt de trein weer op gang en vervolgt zijn traject. Tijdens het optrekken springt de stoker weer op de trein. Een traditie die echter steeds lastiger werd om te handhaven vanwege het drukker wordende verkeer.

Jos van der Heijden, vrijwilliger bij SGB: “Je kunt je voorstellen dat deze methode om een weg over te steken niet alleen tijdrovend is maar ook gevaarlijk voor het treinpersoneel. Voor het auto- maar ook landbouwverkeer betekent het behoorlijk lang wachten omdat de trein weer op gang moet komen.”

Beveiliging

Om die reden is de stichting gestart om de diverse overwegen te beveiligen met spoorwegovergangen die bij ProRail beschikbaar kwamen, bijvoorbeeld bij het opheffen of renoveren van een lijn. Van der Heijden: “Het gaat hierbij om complete systemen inclusief spoorbomen, akoestische en visuele signalen, besturing enzovoorts. Deze konden we overnemen of krijgen en zijn door onze eigen mensen geïnstalleerd.”

“In eerste instantie moesten we de bomen handmatig sluiten maar later is dat geautomatiseerd. Een leuk detail is dat we hiermee wel tot zo’n dertig procent kolen per rit besparen.”

Deze bestaande oplossingen van ProRail waren echter niet bruikbaar bij de spoorwegovergang die moest worden gerealiseerd in de directe nabijheid van de A58. “Ten eerste waren er geen gebruikte spoorwegovergangen meer beschikbaar maar daarnaast stelde de gemeente ook andere eisen. Onder meer dat bij storingen op relatief korte tijd iemand aanwezig zou zijn om het verkeer weer door te laten. Iets dat bij de andere overgangen minder aan de orde is maar wel noodzakelijk is bij een overweg direct naast de snelweg.”

Opdracht

Hoewel de gemeente zelf verantwoordelijk is voor de realisatie van de overgang, bood SGB aan om dit realisatietraject op zich te nemen. De opdracht werd uitgezet onder verschillende leveranciers waarna het contact met Pilz al snel was gelegd. Het treindetectiesysteem TDR14 van Pilz maakt gebruik van wielsensoren op de rails, een bliksembeschermingsmodule en een regelunit. Op basis hiervan kan de machinist middels een vooraankondiging waarnemen of de overweg de trein heeft gedetecteerd en veilig is gesloten.

Om deze veiligheid conform minimaal SIL3 (Safety Integrity Level) te waarborgen, is voor de detectie van de trein en vervolgens het aansturen van de overweginstallatie, gebruik gemaakt van het veiligheidssysteem PSS 4000r. Daarnaast heeft Pilz de volledige kastenbouw op zich genomen waarbij alle benodigde materialen normconform zijn ingebouwd en getest.

Om de inbedrijfstelling zo soepel mogelijk te laten verlopen, is bij Pilz een uitgebreide Factory Acceptance Test doorlopen. Hierbij is de gehele overweg bij Pilz in Vianen opgebouwd waarna alle veiligheidsfuncties en communicatie zijn getest en goedgekeurd. De spoorwegovergang is inmiddels in bedrijf genomen.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is de vaste journalist van SpoorPro en hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

1 reactie op “Nieuwe overweg voor toeristische stoomtrein Goes-Borsele”

Arco Sierts|11.07.17|10:05

Opvallend: “maar daarnaast stelde de gemeente ook andere eisen. Onder meer dat bij storingen op relatief korte tijd iemand aanwezig zou zijn om het verkeer weer door te laten. Iets dat bij de andere overgangen minder aan de orde is maar wel noodzakelijk is bij een overweg direct naast de snelweg.”

Hier zie je de letharchie van regelgestuurde organisaties als ProRail en I&M. Een kleine gemeente en een museumlijntje snappen de behoeftes anno 2017 beter dan ’s lands infrabeheer. Waarvan akte…

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.