Testbuis Hyperloop TU Delft

Hardt: Hyperloop-traject kan in 2021 gereed zijn

Volgens directeur Tim Houter van de Hyperloop-startup Hardt is het mogelijk om in 2021 al een werkend Hyperloop vervoerssysteem in Europa te hebben. De voorkeur gaat daarbij uit naar Nederland. Dat zei hij donderdag bij de onthulling van een testbuis op de campus van de TU Delft. Hij onthulde deze testbuis, samen met minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu en directeur Martinus Schimmel van BAM Infra. Hardt en BAM Infra hebben de testbuis samen ontwikkeld.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

9 reacties op “Hardt: Hyperloop-traject kan in 2021 gereed zijn”

Twan Laan|01.06.17|14:36

Ah, in Nederland heet dat een hyperloop. Soortgelijke studies/ideeën/projecten lopen ook in (ten minste) Duitsland en hier in Zwitserland. Eens kijken of we van de 19e eeuw geleerd hebben en er systemen komen met verschillende buisdiameters (“spoorbreedtes”), luchtdruk (“bovenleidingsspanning”), enzovoort, of dat men zich ondanks de “concurrentie” kan vinden in een gemeenschappelijk systeem.

Paul van Straten|01.06.17|15:00

De minister acht het niet onmogelijk dat er over 4 jaar een werkend Hyperloopsysteem in Europa kan zijn. Echt? In Nederland duurt de aanleg van een nieuw stukje weg of spoor al snel 10 jaar, en dan gaat het om bestaande techniek. Infrastructuurprojecten met nieuwe technieken, zoals de HSL-Zuid, vergen nog langer. Alleen al een proefbedrijf om alle kinderziektes en veiligheidsrisico’s uit te sluiten duurt 1,5 jaar.

De Hyperloop is lange termijn (2040) en de minister weet dit heel goed.

Eduard de Jong|01.06.17|15:16

Het is de vraag of de reiziger zich wil laten vergelijken met of reduceren tot een hoop menselijke ontlasting, dat met hoge snelheid door een persriool wordt afgevoerd. Kwaliteit van vervoer wordt niet alleen door snelheid bepaald, maar ook door de kwaliteit van de interactie met de aanpalende ruimtelijke omgeving. Inpassing van deze rioolbuizen in het natuurlijk milieu en landschap is een bijkomende uitdaging. In een zéér klein en dichtbevolkt land is dat een niet te onderschatten complicatie.

Peter Kleton|01.06.17|15:45

Moet dat systeem bovengronds komen? Dan zullen er vele problemen komen met beschermde stads gezichten in Amsterdam b.v. En als het ondergronds komt zullen de problemen net zo groot zijn als met metro systemen verwacht ik.
De voor- en natransport tijd zal veel uitmaken op de keus van de hyperloop reiziger, meer dan drie stations zullen er niet komen in Ned.
Welke versnellings- en vertragings waarden gaat men aan houden?
Voor snel goederenvervoer lijkt mij het wel zinnig.
Mvgr Peter Haaswijk

Paul van Straten|01.06.17|15:47

Het voordeel van de Hyperloop zit in de hoge snelheid. Dit voordeel is weg als je te vaak stopt, zoals een HSL zinloos wordt als je teveel stations aanlegt.

Een Hyperloop tussen Amsterdam en Parijs klinkt rendabel, maar een Hyperloop netwerk tussen de Randstad en allerlei ‘uithoeken’ in Nederland is onwaarschijnlijk. Te duur en te weinig reistijdwinst door de vele stops. En zonder die stops krijg je weer langdurig voor- en natransport.

Amsterdam – Berlijn en Amsterdam – Parijs – Barcelona?

Eric Struch|01.06.17|17:50

Het hyperloop team levert technisch heel mooie prestaties en de vooruitzichten zijn veelbelovend. Maar wat ik nog onvoldoende zie is aandacht voor maatschappelijke acceptatie en bijvoorbeeld kwetsbaarheid voor terrorisme.

Wouter van Gessel|01.06.17|20:29

Omdat we als stichting een eigen visie hebben over spoor en we tevens lid zijn van de maglevboard volgen we de ontwikkelingen op de voet. Technisch zijn er een hoop vragen. De aandrijving via een highspeed lineaire Emotor is zeer complex. Wissels en bochten zijn er nog niet en waar zijn de ramen. Daarnaast is er het veiligheidsvraagstuk. Operationeel is geleide transport zeer duur op lange afstanden als weinig reizigers er gebruik van kunnen maken.Capaciteit voor reizigers is te laag.

Wouter van Gessel|01.06.17|20:37

Regio’s en landen willen wel voordeel hebben als geleide transport over hun grondgebied gaat. België zal nooit accepteren dat Amsterdam met Parijs is verbonden zonder zelf voordeel te hebben. De spoorwegen moeten sterk verbeterd worden wil het klaar zijn voor de toekomst. De Hyperloop heeft in NL zelf geen toekomst. De elektrische trein met lineaire Emotor heeft zich allang bewezen en kan in nabije toekomst wel als vervanging dienen van de IC en HST. Wij zetten dan daar ook op in.

Melody de Lilaar|14.06.17|00:15

Misschien een idee om meerdere hyperloop verbindingen “naast elkaar” te leggen. Dus bv Amsterdam-Parijs Brussel-Parijs.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Hardt: Hyperloop-traject kan in 2021 gereed zijn | SpoorPro.nl
Testbuis Hyperloop TU Delft

Hardt: Hyperloop-traject kan in 2021 gereed zijn

Volgens directeur Tim Houter van de Hyperloop-startup Hardt is het mogelijk om in 2021 al een werkend Hyperloop vervoerssysteem in Europa te hebben. De voorkeur gaat daarbij uit naar Nederland. Dat zei hij donderdag bij de onthulling van een testbuis op de campus van de TU Delft. Hij onthulde deze testbuis, samen met minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu en directeur Martinus Schimmel van BAM Infra. Hardt en BAM Infra hebben de testbuis samen ontwikkeld.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

9 reacties op “Hardt: Hyperloop-traject kan in 2021 gereed zijn”

Twan Laan|01.06.17|14:36

Ah, in Nederland heet dat een hyperloop. Soortgelijke studies/ideeën/projecten lopen ook in (ten minste) Duitsland en hier in Zwitserland. Eens kijken of we van de 19e eeuw geleerd hebben en er systemen komen met verschillende buisdiameters (“spoorbreedtes”), luchtdruk (“bovenleidingsspanning”), enzovoort, of dat men zich ondanks de “concurrentie” kan vinden in een gemeenschappelijk systeem.

Paul van Straten|01.06.17|15:00

De minister acht het niet onmogelijk dat er over 4 jaar een werkend Hyperloopsysteem in Europa kan zijn. Echt? In Nederland duurt de aanleg van een nieuw stukje weg of spoor al snel 10 jaar, en dan gaat het om bestaande techniek. Infrastructuurprojecten met nieuwe technieken, zoals de HSL-Zuid, vergen nog langer. Alleen al een proefbedrijf om alle kinderziektes en veiligheidsrisico’s uit te sluiten duurt 1,5 jaar.

De Hyperloop is lange termijn (2040) en de minister weet dit heel goed.

Eduard de Jong|01.06.17|15:16

Het is de vraag of de reiziger zich wil laten vergelijken met of reduceren tot een hoop menselijke ontlasting, dat met hoge snelheid door een persriool wordt afgevoerd. Kwaliteit van vervoer wordt niet alleen door snelheid bepaald, maar ook door de kwaliteit van de interactie met de aanpalende ruimtelijke omgeving. Inpassing van deze rioolbuizen in het natuurlijk milieu en landschap is een bijkomende uitdaging. In een zéér klein en dichtbevolkt land is dat een niet te onderschatten complicatie.

Peter Kleton|01.06.17|15:45

Moet dat systeem bovengronds komen? Dan zullen er vele problemen komen met beschermde stads gezichten in Amsterdam b.v. En als het ondergronds komt zullen de problemen net zo groot zijn als met metro systemen verwacht ik.
De voor- en natransport tijd zal veel uitmaken op de keus van de hyperloop reiziger, meer dan drie stations zullen er niet komen in Ned.
Welke versnellings- en vertragings waarden gaat men aan houden?
Voor snel goederenvervoer lijkt mij het wel zinnig.
Mvgr Peter Haaswijk

Paul van Straten|01.06.17|15:47

Het voordeel van de Hyperloop zit in de hoge snelheid. Dit voordeel is weg als je te vaak stopt, zoals een HSL zinloos wordt als je teveel stations aanlegt.

Een Hyperloop tussen Amsterdam en Parijs klinkt rendabel, maar een Hyperloop netwerk tussen de Randstad en allerlei ‘uithoeken’ in Nederland is onwaarschijnlijk. Te duur en te weinig reistijdwinst door de vele stops. En zonder die stops krijg je weer langdurig voor- en natransport.

Amsterdam – Berlijn en Amsterdam – Parijs – Barcelona?

Eric Struch|01.06.17|17:50

Het hyperloop team levert technisch heel mooie prestaties en de vooruitzichten zijn veelbelovend. Maar wat ik nog onvoldoende zie is aandacht voor maatschappelijke acceptatie en bijvoorbeeld kwetsbaarheid voor terrorisme.

Wouter van Gessel|01.06.17|20:29

Omdat we als stichting een eigen visie hebben over spoor en we tevens lid zijn van de maglevboard volgen we de ontwikkelingen op de voet. Technisch zijn er een hoop vragen. De aandrijving via een highspeed lineaire Emotor is zeer complex. Wissels en bochten zijn er nog niet en waar zijn de ramen. Daarnaast is er het veiligheidsvraagstuk. Operationeel is geleide transport zeer duur op lange afstanden als weinig reizigers er gebruik van kunnen maken.Capaciteit voor reizigers is te laag.

Wouter van Gessel|01.06.17|20:37

Regio’s en landen willen wel voordeel hebben als geleide transport over hun grondgebied gaat. België zal nooit accepteren dat Amsterdam met Parijs is verbonden zonder zelf voordeel te hebben. De spoorwegen moeten sterk verbeterd worden wil het klaar zijn voor de toekomst. De Hyperloop heeft in NL zelf geen toekomst. De elektrische trein met lineaire Emotor heeft zich allang bewezen en kan in nabije toekomst wel als vervanging dienen van de IC en HST. Wij zetten dan daar ook op in.

Melody de Lilaar|14.06.17|00:15

Misschien een idee om meerdere hyperloop verbindingen “naast elkaar” te leggen. Dus bv Amsterdam-Parijs Brussel-Parijs.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.