Testbuis Hyperloop TU Delft

Hardt: Hyperloop-traject kan in 2021 gereed zijn

Volgens directeur Tim Houter van de Hyperloop-startup Hardt is het mogelijk om in 2021 al een werkend Hyperloop vervoerssysteem in Europa te hebben. De voorkeur gaat daarbij uit naar Nederland. Dat zei hij donderdag bij de onthulling van een testbuis op de campus van de TU Delft. Hij onthulde deze testbuis, samen met minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu en directeur Martinus Schimmel van BAM Infra. Hardt en BAM Infra hebben de testbuis samen ontwikkeld.

Bekijk ook de fotoreportage.

De buis is dertig meter lang en is bedoeld om alle belangrijke technieken voor dit innovatieve vervoerssysteem te kunnen testen. De buis is, in tegenstelling tot de testbaan van de wedstrijd in de VS, op volledige schaal. De testfaciliteit bevindt zich in The Green Village, een laboratorium op de campus van de universiteit waar onderzoekers, studenten en bedrijven nieuwe, duurzame en energieoplossingen uittesten.

Hyperloop

In een hyperloop kunnen personen en goederen met een snelheid van meer dan duizend kilometer per uur door buizen met daarin een zeer lage luchtdruk reizen. Om de ontwikkeling van de hyperloop te stimuleren organiseerde directeur Elon Musk van SpaceX in Californië de ‘Hyperloop Pod Competition’. De oprichters van HARDT maakten deel uit van het Delft Hyperloop team, dat de internationale wedstrijd in januari won.

Houter: “Aan het einde van dit jaar gaan we tests uitvoeren met een voertuig dat volledig geschaald is. Hoe deze er precies uit gaat zien, moeten we nog bepalen. Het voertuig zal worden voortgestuwd met een magnetische aandrijving. Dit zal op lage snelheid gebeuren.” Als alles goed gaat, dan komt er in 2019 een volledig operationeel testtraject van meerdere kilometers. De locatie is nog onbekend.

(tekst gaat verder onder foto)
Tim Houter van Hardt, minister Schultz-Van Haegen en BAM Infra-CEO Martinus SchimmelMinister Schultz van Haegen, Tim Houter van Hardt en directeur Martinus Schimmel van BAM Infra onthulden de Hyperloop.

Realisatie vervoerssysteem

Houter vertelde tijdens zijn presentatie dat het in 2021 zelfs al mogelijk zou moeten zijn om een operationeel een Hyperloop-vervoerssysteem te realiseren in Europa. Een hyperloopnetwerk in Europa zou betekenen dat men over een heel continent met hetzelfde gemak kan reizen waarmee men nu door een grote stad reist met de metro.

Gedacht wordt aan een verbinding tussen Amsterdam en Parijs, met aftakkingen tussen Lille, Brussel, Antwerpen en Rotterdam. Deze op -en afritten maken het mogelijk dat ze de snelle verbindingen tussen Amsterdam en Parijs niet verstoren, maar kunnen invoegen op de hoofdroute op een moment dat ze de andere vervoerswijzen niet in de weg zitten.

Met een hyperloopnetwerk in Nederland zal de Randstad in minder dan een half uur te bereiken zijn vanuit alle uithoeken van het land. De hyperloop kan volgens Houter grote steden ontlasten doordat men in de grote stad kan werken, maar veel verder weg kan wonen door de veel snellere verbinding voor forenzen. Hoewel minister Schultz van Haegen verwacht dat realisatie in 2021 “wat snel is”, is het volgens haar niet onmogelijk. “Als ze in staat zijn om aan te tonen dat de Hyperloop veilig is en dat het functioneert, dan zou dit misschien wel kunnen.”

(Tekst gaat verder onder foto)Hyperloop Parijs-AmsterdamDe op -en afritten maken het mogelijk dat ze de snelle verbindingen tussen Amsterdam en Parijs niet verstoren.

Bestaande spoorinfrastructuur

Het Hyperloop-vervoersconcept is zowel geschikt voor passagiers als goederen. Het is daarom volgens de minister zaak om hier haast mee te maken. “Als bijvoorbeeld Hamburg het eerste Hyperloop-vervoerssysteem lanceert, dan zullen alle schepen naar deze haven gaan. Het is belangrijk voor Nederland om de eerste te zijn.” De minister vergeleek de bedenkers van de testfaciliteit met pioniers als Anthony Fokker en Albert Plesman. “Ook zij konden een eeuw geleden niet voorzien wat hun luchtvaartinnovaties teweeg zouden brengen.”

Dat er al bestaande spoorinfrastructuur in Nederland ligt, hoeft volgens de bewindsvrouw geen belemmering te zijn. “Het moet niet zo zijn dat wij als overheid zeggen dat we niet met een innovatie aan de slag gaan, omdat we bijvoorbeeld al geld in de HSL hebben gestoken. Competitie is goed voor iedereen. Als er een sluitende business case is voor de Hyperloop, dan verwacht ik dat we hierin gaan investeren. Er zal altijd vraag zijn naar transportwijzen die schoner en sneller zijn.”

Volgens Houter is de Hyperloop een mooie aansluiting op de bestaande spoorinfrastructuur. Toch kan hij zich  voorstellen dat het vervoersconcept de HSL op termijn overbodig maakt. “Als je voor hetzelfde geld met een Hyperloop kan reizen die goedkoper en sneller is, dan kan het zijn dat reizigers andere keuzes gaan maken.”

Meer over de Hyperloop:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en adjunct-hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

9 reacties op “Hardt: Hyperloop-traject kan in 2021 gereed zijn”

Twan Laan|01.06.17|14:36

Ah, in Nederland heet dat een hyperloop. Soortgelijke studies/ideeën/projecten lopen ook in (ten minste) Duitsland en hier in Zwitserland. Eens kijken of we van de 19e eeuw geleerd hebben en er systemen komen met verschillende buisdiameters (“spoorbreedtes”), luchtdruk (“bovenleidingsspanning”), enzovoort, of dat men zich ondanks de “concurrentie” kan vinden in een gemeenschappelijk systeem.

Paul van Straten|01.06.17|15:00

De minister acht het niet onmogelijk dat er over 4 jaar een werkend Hyperloopsysteem in Europa kan zijn. Echt? In Nederland duurt de aanleg van een nieuw stukje weg of spoor al snel 10 jaar, en dan gaat het om bestaande techniek. Infrastructuurprojecten met nieuwe technieken, zoals de HSL-Zuid, vergen nog langer. Alleen al een proefbedrijf om alle kinderziektes en veiligheidsrisico’s uit te sluiten duurt 1,5 jaar.

De Hyperloop is lange termijn (2040) en de minister weet dit heel goed.

Eduard de Jong|01.06.17|15:16

Het is de vraag of de reiziger zich wil laten vergelijken met of reduceren tot een hoop menselijke ontlasting, dat met hoge snelheid door een persriool wordt afgevoerd. Kwaliteit van vervoer wordt niet alleen door snelheid bepaald, maar ook door de kwaliteit van de interactie met de aanpalende ruimtelijke omgeving. Inpassing van deze rioolbuizen in het natuurlijk milieu en landschap is een bijkomende uitdaging. In een zéér klein en dichtbevolkt land is dat een niet te onderschatten complicatie.

Peter Kleton|01.06.17|15:45

Moet dat systeem bovengronds komen? Dan zullen er vele problemen komen met beschermde stads gezichten in Amsterdam b.v. En als het ondergronds komt zullen de problemen net zo groot zijn als met metro systemen verwacht ik.
De voor- en natransport tijd zal veel uitmaken op de keus van de hyperloop reiziger, meer dan drie stations zullen er niet komen in Ned.
Welke versnellings- en vertragings waarden gaat men aan houden?
Voor snel goederenvervoer lijkt mij het wel zinnig.
Mvgr Peter Haaswijk

Paul van Straten|01.06.17|15:47

Het voordeel van de Hyperloop zit in de hoge snelheid. Dit voordeel is weg als je te vaak stopt, zoals een HSL zinloos wordt als je teveel stations aanlegt.

Een Hyperloop tussen Amsterdam en Parijs klinkt rendabel, maar een Hyperloop netwerk tussen de Randstad en allerlei ‘uithoeken’ in Nederland is onwaarschijnlijk. Te duur en te weinig reistijdwinst door de vele stops. En zonder die stops krijg je weer langdurig voor- en natransport.

Amsterdam – Berlijn en Amsterdam – Parijs – Barcelona?

Eric Struch|01.06.17|17:50

Het hyperloop team levert technisch heel mooie prestaties en de vooruitzichten zijn veelbelovend. Maar wat ik nog onvoldoende zie is aandacht voor maatschappelijke acceptatie en bijvoorbeeld kwetsbaarheid voor terrorisme.

Wouter van Gessel|01.06.17|20:29

Omdat we als stichting een eigen visie hebben over spoor en we tevens lid zijn van de maglevboard volgen we de ontwikkelingen op de voet. Technisch zijn er een hoop vragen. De aandrijving via een highspeed lineaire Emotor is zeer complex. Wissels en bochten zijn er nog niet en waar zijn de ramen. Daarnaast is er het veiligheidsvraagstuk. Operationeel is geleide transport zeer duur op lange afstanden als weinig reizigers er gebruik van kunnen maken.Capaciteit voor reizigers is te laag.

Wouter van Gessel|01.06.17|20:37

Regio’s en landen willen wel voordeel hebben als geleide transport over hun grondgebied gaat. België zal nooit accepteren dat Amsterdam met Parijs is verbonden zonder zelf voordeel te hebben. De spoorwegen moeten sterk verbeterd worden wil het klaar zijn voor de toekomst. De Hyperloop heeft in NL zelf geen toekomst. De elektrische trein met lineaire Emotor heeft zich allang bewezen en kan in nabije toekomst wel als vervanging dienen van de IC en HST. Wij zetten dan daar ook op in.

Melody de Lilaar|14.06.17|00:15

Misschien een idee om meerdere hyperloop verbindingen “naast elkaar” te leggen. Dus bv Amsterdam-Parijs Brussel-Parijs.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.