Spoorbrug Klifrak

Telecominstallaties dertien spoorbruggen vervangen

Gepubliceerd op 17-05-2017 om 17:57

In opdracht van ProRail zijn in 2016 en 2017 de telecominstallaties van dertien spoorbruggen in het noorden en oosten van Nederland vervangen. Een belangrijke stap in dit renovatieproject was het koppelen van de besturing op afstand van de brug aan dit nieuwe netwerk. RailCom won deze opdracht via een openbare aanbesteding. Pilz ondersteunde het bedrijf op het gebied van detailengineering en de technische documentatie. Dat staat in het vakblad Aandrijven en Besturen.

In 2013 stelde ProRail vast dat de telecominstallaties van de spoorbruggen –  zoals  Klifrak, Wijmerts, en de brug over het Prinses Magrietkanaal –  aan het einde van hun economische levensduur waren. Om die reden werd een aanbesteding uitgeschreven voor het vervangen en aanpassen van de telecominstallaties van de spoorbruggen en de bijbehorende bedienplekken op verkeersleidingsposten in Groningen, Zwolle en Arnhem. In 2015 is er met de voorbereiding van het project gestart en de laatste werkzaamheden zijn begin 2017 afgerond.

Gunning opdracht

Na een openbare aanbesteding is de opdracht gegund aan RailCom, een tak van VolkerRail die onder meer gespecialiseerd is in telecom. Het systeem per spoorbrug betrof niet alleen het systeem om de brug op afstand te openen en te sluiten, maar tevens een omroepsysteem, videocommunicatiesysteem, transmissie-apparatuur en de bekabeling voor de telecommunicatie. De camera’s van het videocommunicatiesysteem houden toezicht en via een intercominstallatie wordt gecommuniceerd met de scheepvaart.

Een belangrijk onderdeel van de aanbesteding is het transmissienetwerk. ProRail is overgestapt van het landelijke ATM-netwerk naar het eigen, veel snellere IP communicatienetwerk Fides. Een belangrijke stap in het renovatieproject was om de afstandsturing van de spoorbruggen te koppelen aan dit nieuwe netwerk. Daarnaast is een groot aantal hardwarecomponenten vervangen, die variëren van losse PLC’s of bedieningsschermen tot aan complete besturingskasten.

Ontwerpen spoorbruggen

Ingenieursbureaus hebben de afzonderlijke ontwerpen voor de spoorbruggen gemaakt. Uit deze ontwerpen vloeiden automatisch de eisen voor de werkzaamheden voort. Bij de invulling hiervan en de detailengineering is de expertise van Pilz gebruikt, specialist in automatiseringstechniek met een specifieke focus op veiligheid.

Ook gaf het bedrijf aanbevelingen voor het aanpassen van sommige PLC programma’s. Elke van de dertien spoorbruggen is uniek. Sommige zijn bijvoorbeeld hydraulisch aangedreven en andere elektrisch. Pilz moest daarom naar iedere situatie apart bekijken. Sommige besturingen bleven ongewijzigd en andere zijn gedeeltelijk aangepast en soms ook volledig nieuw geprogrammeerd.

De laatste werkzaamheden aan de spoorbruggen zijn begin 2017 afgerond. Ook is de laatste hand gelegd aan de  Technische Constructie Dossiers. Inmiddels draaien alle dertien spoorbruggen naar behoren.

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is de vaste journalist van SpoorPro en hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.