Trein ontspoort na aanrijding met dieplader op bewaakte overweg in Wouw, foto: ProRail

ProRail-topman wil onderzoek naar groot materieel op overwegen

ProRail-directeur Pier Eringa wil samen met wegbeheerders onderzoeken hoe incidenten met groot bouwmaterieel zoals in Wouw in de toekomst kunnen worden voorkomen. De topman zei dat vrijdagochtend nadat hij de plek van het treinongeluk had bezocht. Vrijdagochtend om 7.00 uur botste een Intercitytrein van NS op een dieplader die een bewaakte overweg aan de Plantagebaan in Wouw bij Roosendaal wilde oversteken.

Er is sinds vrijdag met man en macht aan het spoor in Wouw gewerkt. Daardoor konden zondagavond om 23.00 uur de eerste goederentreinen weer over het spoor rijden. Maandagochtend was het spoor weer voor reizigerstreinen toegankelijk.

Spoorongelukken

De botsing was het tweede ernstige ongeval binnen een week met groot bouwmaterieel. Vorige week maandag botste een trein op een graafmachine bij Deurne. ”De schade is enorm. We mogen van geluk spreken dat hierbij geen slachtoffers zijn gevallen. Het had zoveel slechter kunnen aflopen”, zegt Eringa over het ongeluk in Wouw.

“Ongelukken zijn altijd mogelijk, maar als zoiets twee keer in een week gebeurt, kan je niet meer spreken van een incident. Je kan je afvragen of we niet met extra maatregelen moeten komen, samen met de wegbeheerders. Waarbij je dan iedere situatie afzonderlijk bekijkt: Waar kun je het met de techniek oplossen, waar met overweg en omliggende wegen. En waar gaat het om gedrag van weggebruikers.”

Botsing

Bij het ongeluk in Wouw raakte een NS-conducteur gewond. In februari vorig jaar kwam een machinist van Arriva om het leven bij een botsing tussen een reizigerstrein en een hoogwerker op een overweg in Dalfsen. Reizigersorganisatie Maatschappij voor Beter OV pleit in een brief aan minister Melanie Schultz van Haegen voor een verbod voor bijzondere, zware voertuigen op overwegen.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.