Groen licht voor elektrificatie spoorverbinding Weert-Mol

Bovenleiding, spoor, werkzaamheden, hoogwerker

De spoorverbinding tussen het Belgische Mol, Neerpelt en de Nederlandse plaats Weert zal worden geëlektrificeerd. Die elektrificatie moet een directe en snelle grensoverschrijdende treinverbinding tussen Antwerpen en Weert in de hand werken. Nederlandse en Vlaamse bewindslieden hebben dit besloten op een Vlaamse-Nederlandse top in Gent.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

5 reacties op “Groen licht voor elektrificatie spoorverbinding Weert-Mol”

Arco Sierts|15.11.16|17:03

Dat is geweldig mooi nieuws :-) Nu nog ff de geesten rijpmaken voor snel kopmaken in Weert en (desnoods op NS-licensie) door naar Eindhoven. Want rechtstreeks Eindhoven – Neerpelt – Mol – Antwerpen is altijd beter dan met een klantwegjagende overstap.

Rian van der Borgt|15.11.16|20:35

Klein detail: de Vlaamse overheid kan dit helemaal niet besluiten aangezien die niet voor spoorzaken bevoegd zijn. Ze kunnen hoogstens bij de federale minister lobbyen om de elektrificatie in het investeringsplan voor Infrabel te krijgen.

Erik Evrard|15.11.16|22:42

Maar moet de Vlaamse Overheid hiervoor geen vergunning verstrekken Rian? Dan is tenminste die barrière uit de weg. Verder heb je wel gelijk, zonder akkoord van de Federale Overheid zal dit er niet komen, en Wallonië zal wel weer een poosje dwars liggen tot ze een vergelijkbare investering krijgen.

Marc Busio|17.11.16|10:37

Mij bekruipt het akelige gevoel dat dit een herhaling gaat worden van die andere grensoverschrijdende spoorlijn in Limburg, namelijk tussen Maastricht en Lanaken. Vorige week werd in het NOS-journaal nog eens gememoreerd dat ook die voormalige goederenlijn voor tientallen miljoenen euro’s, waarvan het nodige Europese geld, in het recente verleden is opgeknapt. Sindsdien hebben er maar enkele treinen gereden en heeft men het spoor aan Belgische zijde alweer gesloten. L’histoire se repete!

Pieter Michiels|01.12.16|20:57

Hier gaat het om reizigersverkeer en niet om goederenverkeer. Maastricht – Lanaken is een ander verhaal, daar moeten vervoerders een licentie voor twee landen hebben, voor enkele tientallen meters op Belgisch grondgebied uitsluitend via Nederland te bereiken, wat onnodig tijd, geld en ingewikkelde procedures kost.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.