Vechtbruggen bij Weesp

Beweegbare spoorbruggen bij Weesp vervangen

Met enorme precisie is afgelopen weekend de tweede nieuwe spoorbrug over de Vecht in Weesp ingevaren. De bruggen zijn stiller en kunnen sneller open en dicht. Bovendien kunnen er meer treinen over rijden. De vervanging van de bruggen is onderdeel van het spoorproject OV SAAL, de verbetering van de treinverbinding tussen Schiphol, Amsterdam, Almere en Lelystad. Het totale spoorproject kost bijna één miljard euro.



De Vechtbruggen bij Weesp behoren tot de drukst bereden beweegbare spoorbruggen van Nederland. De spoorbruggen zijn zodanig aangepast dat er vanaf eind dit jaar tot veertig treinen per uur over kunnen rijden, waarvan 37 reizigerstreinen in de spits en 3 goederentreinen. De gevaartes kunnen door de aanpassingen sneller omhoog en omlaag, waardoor de doorstroming verbetert. Ook zijn de spoorbruggen geluidsarmer gemaakt, zodat de overlast voor omwonenden afneemt.

Zaterdag en zondag zijn de brugvallen met behulp van vijzels en pontons eruit gevaren en vervangen. Een brugval is het beweegbare deel van een brug. Ooit waren de Vechtbruggen dubbelsporige draaibruggen zonder bovenleiding, waar geëlektrificeerde treinen door moesten rollen. Inmiddels is het een hefbrug met twee valdelen (brugliggers) die volledig van bovenleiding is voorzien en vier sporen bevat.

OV SAAL

Het project OV SAAL zorgt ervoor dat er meer treinen tussen Schiphol, Amsterdam, Almere en Lelystad kunnen rijden. Eind dit jaar zijn dat er vier per uur extra in de spits. Daarmee verbetert de verbinding tussen die steden, maar ook voor de reizigers die tussen Noord-Nederland en de Randstad reizen.

De aanpassingen aan de drukke spoorcorridor gebeurde in diverse stappen. Zo werd de nieuwe spoorbrug over de Amstel gebouwd, kwamen er fly-overs bij knooppunt Riekerpolder, werd de Schinkelbrug aangelegd, kwamen er nieuwe keersporen en wissels in Almere, werd acht kilometer spoor verdubbeld tussen Schiphol en Duivendrecht, het station Amsterdam RAI uitgebreid en zestien viaducten gesloopt en vervangen.

Hinder voor reizigers voorbij

De werkzaamheden betekenden ook vijf jaar hinder voor treinreizigers, automobilisten, omwonenden, fietsers, scheepvaart en luchtverkeer. Er worden de komende tijd nog een aantal werkzaamheden voor het project uitgevoerd, alleen zal de reiziger daar niks meer van merken. Er worden bijvoorbeeld geluidsschermen in Almere geplaatst.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.