Een trein van Connexxion op de Valleilijn

Kwartierdienst op Valleilijn technisch mogelijk

Het is mogelijk om elk kwartier een trein op de Valleilijn te laten rijden. Dat blijkt uit een interne memo die ProRail, de provincie Gelderland en Connexxion hebben gestuurd naar de gemeenteraad van Ede. De kwartierdienst op de hele Valleilijn zal de bereikbaarheid van de gemeentes langs de Valleilijn aanzienlijk verbeteren.

Op dit moment rijden er alleen ieder kwartier treinen tussen Amersfoort en Barneveld-Zuid. De provincie Gelderland en Connexxion willen dat dit wordt uitgebreid naar het gehele traject tussen Amersfoort en Ede-Wageningen. Het is de bedoeling dat het aantal treinen tussen Barneveld Zuid en Ede-Wageningen toeneemt van vier naar acht treinen per uur.

Daarvoor zijn een aantal aanpassingen aan het spoor nodig. Om de frequentie te kunnen verdubbelen, moeten de treinen tussen Barneveld Centrum en Ede-Wageningen sneller gaan rijden en dienen de dubbele sporen worden uitgebreid. ProRail werkt op dit moment aan deze maatregelen in twee afzonderlijke projecten.

Snelheid verhogen

Het eerste project betreft het verhogen van de snelheid op bepaalde delen van het spoortraject van 80 kilometer per uur naar 140 kilometer per uur. Een hogere snelheid is in ieder geval nodig tussen Barneveld en Meulunteren, vanwege de toevoeging van de stations Barneveld-Zuid en Hoevelaken. “De stops op deze stations leiden namelijk tot een afnemende robuustheid op de merendeels enkelsporige Valleilijn”, valt te lezen in de memo.

Het tweede project bevindt zich momenteel nog in de studiefase en daarover moet de definitieve besluitvorming dus nog plaatsvinden. In de studie wordt gekeken of het rechter leggen van de spoorbogen bij Meulunteren voordelen oplevert voor de snelheidsverhoging. De gedacht is dat hierdoor over een groter deel van het baanvak harder kan worden gereden.

Dubbelspoor

Om de kwartierdienst mogelijk te maken dient het enkelsporige deel van de Valleilijn, bij station Ede-Centrum, te worden verdubbeld. Dit maakt het mogelijk voor de treinen om elkaar te passeren. Verder dienen er een aantal aanpassingen te worden gedaan aan spoorwegovergangen in de gemeente Ede.

ProRail zal naar verwachting in 2017 een plan aanbieden aan de gemeente Ede voor de realisatie van de kwartierdienst en de financiering die hiervoor nodig is.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.