
Spoorsector kan profiteren van nieuw Internet of Things-netwerk
T-Mobile Nederland lanceert deze week zijn Internet of Things-netwerk (IoT). Dit netwerk is interessant voor de spoorsector, omdat het in een gesloten spectrum zit. Daardoor kan het niet gestoord worden en heeft het een hoge mate van internetveiligheid. Technologiebedrijf voor het spoor Dual Inventive behoort tot de eerste groep bedrijven die hun IoT-toepassing met het netwerk van T-Mobile gaat testen.
Het gaat om wereldwijd de eerste grootschalige uitrol van een IoT-netwerk op basis van NarrowBand-IoT (NB-IoT). NB-IoT wordt gezien als de internationale standaard voor IoT-netwerken, waarmee verschillende systemen efficiënt met elkaar kunnen communiceren. Hierdoor kan bijvoorbeeld een sensor op een batterij jarenlang informatie doorgeven, ook op lastig te bereiken plaatsen. “Dat betekent dat bijvoorbeeld het makkelijker en goedkoper zal zijn om sensoren in het spoor te plaatsen”, vertelt directeur Lex van der Poel van Dual Inventive.
IoT-platform voor het spoor
“Wij gaan het netwerk integreren binnen de MTinfo 3000 Cloud, het Internet of Things platform voor de spoorwegen. Ook onze andere partner Vodafone, gaat een dergelijk netwerk uitrollen. Wij zullen ook in samenwerking met deze provider tests gaan uitvoeren.”
Vanaf volgende week zal het NB-IoT-netwerk van T-Mobile beschikbaar zijn in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Eindhoven en de omgeving Schiphol. Komende maand volgen meer locaties en in de loop van 2017 wordt het netwerk landelijk uitgerold.
Sensoren
“IoT moet voor iedereen toegankelijk worden. Dat is ons uitgangspunt”, zegt Michiel Huisken, bij T-Mobile Nederland verantwoordelijk voor IoT. “De markt is op het punt gekomen dat ‘praten over technologie’ verschuift naar ‘daadwerkelijk stappen zetten’. Wij zijn trots dat T-Mobile de eerste partij is waarmee klanten daadwerkelijk kunnen gaan testen op een NB-IoT-netwerk. Er zijn veel partijen die daarop hebben gewacht, want als IoT jouw business is, dan is dit de standaard waarop je wilt bouwen.”
NB-IoT is een zogenaamde Low Power Wide Area-techniek die op een efficiënte wijze sensoren met het internet verbindt. De kosten van de hardware en het stroomverbruik zijn laag, terwijl de kracht van het signaal tot tien keer zo sterk is als dat van GSM. Hierdoor is de techniek vrijwel overal en langdurig inzetbaar.
Mobiele netwerken
In juni van dit jaar is NB-IoT door de 3GPP goedgekeurd als de standaard voor IoT op mobiele netwerken. Deze standaard is tot stand gekomen in samenwerking met twintig vooraanstaande partijen die wereldwijd actief zijn, waaronder Deutsche Telekom en Huawei. Hierdoor zal NB-IoT naar verwachting in snel tempo wereldwijd worden uitgerold.
Richard Marijs, Technology-strateeg bij T-Mobile Nederland: “T-Mobile heeft zeer bewust gekozen voor NB-IoT omdat deze techniek gebruik maakt van ons eigen, gelicenseerd frequentiespectrum. Daardoor is er bijvoorbeeld geen sprake van interferentie met andere signalen. Daarnaast kan NB-IoT relatief eenvoudig geactiveerd worden op ons bestaande netwerk, door gebruik te maken van de 900MHz band die ook voor 4G wordt gebruikt. Zo kunnen we in een korte tijd NB-IoT landelijk actief hebben.”
IoT-toepassingen
Huisken besluit: “Vanaf dit moment krijgt Nederland het eerste moderne, schaalbare en vooral ook toekomstvaste IoT-netwerk. En als T-Mobile willen we niet alleen het netwerk leveren. We willen waarde creëren voor alle betrokkenen en zijn daarom met veel marktpartijen in gesprek. Door samen met deze partijen kennis en ideeën te bundelen én de benodigde schaalgrootte te realiseren, verwachten we dat op korte termijn veel IoT-toepassingen realiteit zullen worden.”
U las zojuist één van de premium artikelen gratis.
Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en
krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
PLC’s is niet het probleem. Het gaat met name om goede en eenduidige specificities voor verdere digitalisering, waaronder vervangen B-relais door ERTMS systemen. Vervolgens kan het ontwerp (baseline) en de interface-requirements “bevroren worden”. Hierna volgt de realisatiefase om bestaande systemen te vervangen. De uitrol van het PVT project in Zuid Nederland tot 2018 is een goede 1e aanzet.