Een spoorproject van HIMA in Instanbul, Turkije

‘Digitaliseringsslag verhoogt competitiviteit spoorvervoer’

Om de concurrentie met andere markten aan te kunnen is het nodig dat de spoorsector een digitaliseringsslag maakt. Het werken met bewezen technologieën uit andere markten kan hieraan bijdragen en ervoor zorgen dat spoorvervoer een betrouwbaardere en competitievere modaliteit wordt. Dat zegt hoofd Rail Sedat Sezgün van technologiebedrijf HIMA. 



“De spoorindustrie is een redelijk conservatieve sector waar processen langzaam gaan. Daarom zijn de prijzen vaak hoog en de kosteneffectiviteit laag. Het zou helpen om meer gebruik te maken van systemen die zichzelf al hebben bewezen in andere industrieën. Systemen, zoals de PLC’s (programmable logic controllers, red.) die wij hebben, kunnen ervoor zorgen dat de spoorindustrie kosteneffectiever wordt en sneller kan innoveren.”

Programmeren van railsystemen

“Commercial off the shelf oplossingen, zoals PLC’s, zijn erg flexibel en de programmeertaal is gestandaardiseerd, waardoor veel partijen hiermee kunnen werken. Wereldwijd kunnen er meer van vijfhonderdduizend mensen de open internationale standaard van de PLC programmeren. Daar tegenover zijn er maar een paar mensen die de railsystemen kunnen programmeren, waardoor de kosten hoog zijn.”

“Met onze PLC’s kunnen we elk veiligheidssysteem in de trein bedienen zoals de bediening van de trein, de remmen en de deuren. Deze zelfde techniek gebruiken we voor de spoorinfrastructuur, waarbij we onder andere de seinen bedienen.”

Spoorprojecten

HIMA is vooral bekend van de procesindustrie, maar is sinds enkele jaren ook in de spoorsector actief. In Nederland is HIMA vooral bekend als hardwareleverancier van het PLC Interlocking-systeem. Het technologiebedrijf kwam daarnaast met een oplossing voor de deurbeveiliging van de metro’s in Londen, leverde systemen voor spoorwegovergangen in Portugal en Australië en leverde ook interlocking-beveiliging aan Finland en Turkije.

Bij het spoorproject in Londen waarbij HIMA in 2011 betrokken was, stond de London Underground voor het probleem dat de metrovoertuigen te lang waren voor de perrons. “Als je bijvoorbeeld tien deuren hebt, waarvan er maar zeven mogen openen, dan vallen mensen uit de metro. Ons systeem zorgde ervoor dat in een station alleen de deuren open gingen die bij de perrons uitkwamen en er ook voor zorgen dat de deuren aan de juiste zijde openden.”

Spoorprojecten

“We hebben klanten in ongeveer dertig verschillende landen. Je ziet een wereldwijde trend in de railsector dat de markt steeds meer open staat voor commercial off the shelf-producten. De markt lijkt er klaar voor te zijn. Wij verwachten dat deze producten in de toekomst ook voor grotere spoorprojecten worden gebruikt.”

Lees ook:

Meer weten over digitalisering in het spoor? Neem deel aan de Intelligent Rail Summit op 22, 23 en 24 november in het Italiaanse Napels. Bezoek de website voor meer informatie: http://www.railtech.com/intelligent-rail-summit-2016/

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.