Metro, M5, Metropolis, Amsterdam, GVB

Eringa: metro’s kunnen via NS-spoor naar Schiphol rijden

Ook metro’s moeten in de toekomst gebruik kunnen maken van de spoorverbinding tussen de stations Amsterdam-Zuid en Schiphol Airport. Het spoor dat onlangs is verdubbeld tussen Amsterdam-Zuid en Schiphol biedt hiervoor voldoende capaciteit. Dat bepleit ProRail-directeur Pier Eringa. Door naast treinen ook metro’s over de spoorlijn te laten rijden wordt er zoveel mogelijk uit het bestaande spoor gehaald, meent de topman. Reizigersorganisaties reageren verdeeld op het voorstel.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

5 reacties op “Eringa: metro’s kunnen via NS-spoor naar Schiphol rijden”

Gert-Jan Hondelink|30.08.16|11:13

Combineren van metro en trein op dezelfde sporen leidt tot vermindering spoorcapaciteit doordat de metro een Vmax van 90 km/h heeft waardoor een achter de metro rijdende trein zijn snelheid moet verminderen. Bij RandstadRail is dan ook geen sprake van medegebruik door treinen van sporen waarover de tram/metro rijdt: de trein is op de vroegere Hofpleinlijn geheel vervangen door voertuigen van RandstadRail die alle dezelfde tractiekarateristiek hebben.

John rdam|01.09.16|00:19

Niet gehinderd door enige kennis van de techniek, noch van inzicht in wat Randstadrail is, roept de voorzitter van Rover maar wat. De enige overeenkomst tussen het NS-spoor en de Amsterdamse metro is de spoorbreedte. Alle overige parameters (waaronder bakbreedte, perronhoogte, stroomafname, voedingsspanning, beveiligingssystemen, botsbestendigheid) zijn verschillend en niet zomaar met elkaar in overeenstemming te brengen. Tenzij je met storingsgevoelige dure oplossingen gaat werken.

Mario Van der Ent|01.09.16|12:52

Het combineren van twee typen vervoer op dezelfde sporen blijkt ook bij de Amstelveen lijn (lijn 51/lijn 5 voor metro resp. tram GVB) vanaf Amsterdam Zuid geen succes. Inderdaad John: veel dure storingsgevoelige oplossingen aan materieel en seinwezen, maar ook anders geschoold personeel. Over dit proefballonnetje moet nog maar eens goed worden nagedacht.

Aafke van der Ende|02.09.16|14:17

Ik heb altijd begrepen dat er nooit een metro en trein op hetzelfde spoor mogen rijden, omdat bij een eventuele botsing de gevolgen desastreus zouden zijn. De metro is immers veel lichter den de trein.

Derk Van Dorth|09.09.16|15:40

Van techniek heb ik geen verstand, maar als dienstregelingplanner laat ik me graag door heer Eringa uitleggen hoe je op dezelfde infra tussen Asra en Schiphol deze tussen 24, straks 26 treinen per uur per richting over 2 sporen kunt plannen? Of behoort hij tot de 10 miljoen dienstregelingsdeskundigen van Nederland?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Eringa: metro’s kunnen via NS-spoor naar Schiphol rijden | SpoorPro.nl
Metro, M5, Metropolis, Amsterdam, GVB

Eringa: metro’s kunnen via NS-spoor naar Schiphol rijden

Ook metro’s moeten in de toekomst gebruik kunnen maken van de spoorverbinding tussen de stations Amsterdam-Zuid en Schiphol Airport. Het spoor dat onlangs is verdubbeld tussen Amsterdam-Zuid en Schiphol biedt hiervoor voldoende capaciteit. Dat bepleit ProRail-directeur Pier Eringa. Door naast treinen ook metro’s over de spoorlijn te laten rijden wordt er zoveel mogelijk uit het bestaande spoor gehaald, meent de topman. Reizigersorganisaties reageren verdeeld op het voorstel.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

5 reacties op “Eringa: metro’s kunnen via NS-spoor naar Schiphol rijden”

Gert-Jan Hondelink|30.08.16|11:13

Combineren van metro en trein op dezelfde sporen leidt tot vermindering spoorcapaciteit doordat de metro een Vmax van 90 km/h heeft waardoor een achter de metro rijdende trein zijn snelheid moet verminderen. Bij RandstadRail is dan ook geen sprake van medegebruik door treinen van sporen waarover de tram/metro rijdt: de trein is op de vroegere Hofpleinlijn geheel vervangen door voertuigen van RandstadRail die alle dezelfde tractiekarateristiek hebben.

John rdam|01.09.16|00:19

Niet gehinderd door enige kennis van de techniek, noch van inzicht in wat Randstadrail is, roept de voorzitter van Rover maar wat. De enige overeenkomst tussen het NS-spoor en de Amsterdamse metro is de spoorbreedte. Alle overige parameters (waaronder bakbreedte, perronhoogte, stroomafname, voedingsspanning, beveiligingssystemen, botsbestendigheid) zijn verschillend en niet zomaar met elkaar in overeenstemming te brengen. Tenzij je met storingsgevoelige dure oplossingen gaat werken.

Mario Van der Ent|01.09.16|12:52

Het combineren van twee typen vervoer op dezelfde sporen blijkt ook bij de Amstelveen lijn (lijn 51/lijn 5 voor metro resp. tram GVB) vanaf Amsterdam Zuid geen succes. Inderdaad John: veel dure storingsgevoelige oplossingen aan materieel en seinwezen, maar ook anders geschoold personeel. Over dit proefballonnetje moet nog maar eens goed worden nagedacht.

Aafke van der Ende|02.09.16|14:17

Ik heb altijd begrepen dat er nooit een metro en trein op hetzelfde spoor mogen rijden, omdat bij een eventuele botsing de gevolgen desastreus zouden zijn. De metro is immers veel lichter den de trein.

Derk Van Dorth|09.09.16|15:40

Van techniek heb ik geen verstand, maar als dienstregelingplanner laat ik me graag door heer Eringa uitleggen hoe je op dezelfde infra tussen Asra en Schiphol deze tussen 24, straks 26 treinen per uur per richting over 2 sporen kunt plannen? Of behoort hij tot de 10 miljoen dienstregelingsdeskundigen van Nederland?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.