Metro, M5, Metropolis, Amsterdam, GVB

Eringa: metro’s kunnen via NS-spoor naar Schiphol rijden

Ook metro’s moeten in de toekomst gebruik kunnen maken van de spoorverbinding tussen de stations Amsterdam-Zuid en Schiphol Airport. Het spoor dat onlangs is verdubbeld tussen Amsterdam-Zuid en Schiphol biedt hiervoor voldoende capaciteit. Dat bepleit ProRail-directeur Pier Eringa. Door naast treinen ook metro’s over de spoorlijn te laten rijden wordt er zoveel mogelijk uit het bestaande spoor gehaald, meent de topman. Reizigersorganisaties reageren verdeeld op het voorstel.

Eringa doet deze uitspraken in een interview met de Volkskrant vlak nadat belangrijke werkzaamheden zijn afgerond als onderdeel van het grote spoorproject OV SAAL (Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad). Dit project heeft als doel de noordelijke Randstad beter bereikbaar te maken per trein. Project OV SAAL bestaat grofweg uit twee delen. Het werk van Schiphol tot aan Weesp en van Weesp tot aan Lelystad. Deze twee delen zijn weer in kleine projecten opgedeeld.

Afgelopen weekend werd het spoor tussen Lelystad en Weesp (Flevolijn) in gebruik genomen nadat hier een week lang aan was gewerkt. De nieuwe spoorburg Zandhazenbrug bij Muiderberg werd op het spoor aangesloten. Ook werden nieuwe sporen bij Almere Centrum in gebruik genomen. Enkele weken geleden werd de spoorverdubbeling tussen Schiphol en Duivendrecht afgerond.

Station Amsterdam Zuid

Op dit moment wordt er aan het nieuwe station Amsterdam Zuid gewerkt. Om het voorstel van Eringa te verwezenlijken zou daar een aansluiting moeten komen die zowel voor het trein- als metroverkeer geschikt is.

Rover-voorzitter Arriën Kruyt is positief over het pleidooi van Eringa om metro’s over het treinspoor te laten rijden. “Dat is aanzienlijk goedkoper en sneller dan een aparte metrolijn aanleggen van Amsterdam naar Schiphol. Het bijkomend voordeel is dat de Noord/Zuidlijn een veel duidelijkere functie krijgt in het gehele OV van Amsterdam en omgeving.”

Combinatie vervoer

Volgens Kruyt zijn er in grote Europese steden diverse voorbeelden te noemen van metroachtige treinen die ‘in de stad ondergronds gaan’ en ‘buiten de stad over bestaand spoor verder rijden’. In Nederland is RandstadRail hier mooi een voorbeeld van, vindt Kruyt. RandstadRail is een combinatie van tram en metro. De voertuigen rijden van de treinsporen buiten de stad door op de tramsporen in Den Haag en de metrosporen in Rotterdam.

Volgens de reizigersvoorman werden in de vorige eeuw plannen om stoptreinen van NS uit de richting Utrecht vanaf het Amstelstation door de metrobuis naar het Centraal Station te laten rijden, nog van tafel geveegd. “We leven nu gelukkig in een ander tijdperk, waarin het Amsterdamse stadsbestuur wel samenwerkt met anderen.”

Alternatief bij storingen

Voorzitter Rikus Spithorst van Maatschappij Voor Beter OV ziet het combineren van trein- en metroverkeer niet zitten. “Een metro is fijnmaziger, en biedt bovendien een alternatief bij storingen aan de ProRail-infrastructuur.”

Volgens de voorzitter dient ProRail eerst wat te doen aan de ‘beroerde bereikbaarheid van Schiphol die in het teken staat van sein-, wissel- en stroomstoringen. Zolang de betrouwbaarheid niet op orde is, zijn de ideeën over het doortrekken van de metro’s volgens hem ‘slechts luchtfietserij’.  Spithorst pleitte in 2014 al samen met stedenbouwkundige Ronnie Zijp voor een publiek-private samenwerking om een metroverbinding naar Schiphol mogelijk te maken.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

5 reacties op “Eringa: metro’s kunnen via NS-spoor naar Schiphol rijden”

Gert-Jan Hondelink|30.08.16|11:13

Combineren van metro en trein op dezelfde sporen leidt tot vermindering spoorcapaciteit doordat de metro een Vmax van 90 km/h heeft waardoor een achter de metro rijdende trein zijn snelheid moet verminderen. Bij RandstadRail is dan ook geen sprake van medegebruik door treinen van sporen waarover de tram/metro rijdt: de trein is op de vroegere Hofpleinlijn geheel vervangen door voertuigen van RandstadRail die alle dezelfde tractiekarateristiek hebben.

John rdam|01.09.16|00:19

Niet gehinderd door enige kennis van de techniek, noch van inzicht in wat Randstadrail is, roept de voorzitter van Rover maar wat. De enige overeenkomst tussen het NS-spoor en de Amsterdamse metro is de spoorbreedte. Alle overige parameters (waaronder bakbreedte, perronhoogte, stroomafname, voedingsspanning, beveiligingssystemen, botsbestendigheid) zijn verschillend en niet zomaar met elkaar in overeenstemming te brengen. Tenzij je met storingsgevoelige dure oplossingen gaat werken.

Mario Van der Ent|01.09.16|12:52

Het combineren van twee typen vervoer op dezelfde sporen blijkt ook bij de Amstelveen lijn (lijn 51/lijn 5 voor metro resp. tram GVB) vanaf Amsterdam Zuid geen succes. Inderdaad John: veel dure storingsgevoelige oplossingen aan materieel en seinwezen, maar ook anders geschoold personeel. Over dit proefballonnetje moet nog maar eens goed worden nagedacht.

Aafke van der Ende|02.09.16|14:17

Ik heb altijd begrepen dat er nooit een metro en trein op hetzelfde spoor mogen rijden, omdat bij een eventuele botsing de gevolgen desastreus zouden zijn. De metro is immers veel lichter den de trein.

Derk Van Dorth|09.09.16|15:40

Van techniek heb ik geen verstand, maar als dienstregelingplanner laat ik me graag door heer Eringa uitleggen hoe je op dezelfde infra tussen Asra en Schiphol deze tussen 24, straks 26 treinen per uur per richting over 2 sporen kunt plannen? Of behoort hij tot de 10 miljoen dienstregelingsdeskundigen van Nederland?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.