Sankar Ramakrishnan, algemeen directeur van de HIMA Group

‘Commercial off the shelf-producten in opkomst in railmarkt’

Vanwege krimpende budgetten en een achterstand op het gebied van nieuwe technologieën, groeit de vraag naar flexibele en kostenbesparende oplossingen voor het spoor. Daardoor is er wereldwijd een verschuiving te zien van de aanschaf van systemen waarbij men in grote mate afhankelijk is van de producent naar open ‘commercial of the shelf’-oplossingen. Dat zegt algemeen directeur Sankar Ramakrishnan van HIMA group in een interview met SpoorPro. HIMA levert beveiligingsoplossingen aan de spoorsector.

Commercial off the shelf (COTS) staat voor het gebruik van producten die al commercieel beschikbaar zijn, waardoor er wordt bespaard op dure ontwikkelingskosten van systemen specifiek voor een bepaalde markt. Een een aantal systemen uit de procesindustrie voldoen bijvoorbeeld al aan de hoge veiligheidseisen voor het spoor.

Welke innovaties zullen volgens u de komende jaren in de spoormarkt worden toegepast?

Met de implementatie van het European Rail Traffic Management Systeem ERTMS zien we dat de automatisering van treincontrole toeneemt op de Trans-Europese spoorcorridors. Daarnaast verwacht ik ook dat het gebruik van satteliet-technologie voor de vaststelling van de treinpositie los van de infrastructuur zal toenemen.

Op de lange termijn zal de meer geautomatiseerde treinoperatie tot een hogere capaciteit leiden. Geautomatiseerde systemen dragen bij aan het vergroten van de veiligheid en de winstgevendheid in de spoorwegindustrie en zullen een belangrijke rol spelen in de richting van het tijdperk van ‘Rail 4.0’.

Welke rol gaat HIMA spelen bij de introductie van nieuwe technologieën in de spoormarkt?

Ons doel is om de nummer één leverancier te worden van COTS-oplossingen in de wereldwijde spoormarkt. Met meer dan 45 jaar ervaring als een veiligheidsspecialist in de procesindustrie kunnen wij aan de hoge veiligheidsstandaarden van de spoorsector voldoen.

Wij zijn bovendien de enige onafhankelijke COTS-leverancier, waarbij één enkele PLC al voldoet aan de Safety Integrity Level 4 (SIL4, red.) volgens Cenelec specificaties. Onze systemen kunnen worden toegepast op intercitytrajecten, regionale verbindingen en zijn ook geschikt voor het spoorgoederenvervoer.

Wat moet er gebeuren om de concurrentiepositie van het spoor te verbeteren?

Om de concurrentiepositie van het spoor te verbeteren, is het gebruik van moderne technologie een must. Alleen door oude, inefficiënte technologie te vervangen en meer geautomatiseerde processen te implementeren kan het spoor winstgevend blijven. COTS-oplossingen maken deel uit van deze ontwikkelingen en kunnen de spoorinfrastructuur meer kosteneffectief, betrouwbaar en flexibel maken. In Japan wordt er bijvoorbeeld ontzettend hoog gescoord op het gebied van treinpunctualiteit en reizigerstevredenheid dankzij een geoptimaliseerde planning en het gebruik van de laatste technologieën.

Hoe kan de spoorsector zich wapenen tegen cyberaanvallen?

Door de toenemende mate van automatisering in de spoorsector en de implementatie van ‘cloud’-oplossingen en zelfrijdende treinen, wordt de kans op cyberaanvallen groter. Daarom is cyber security een hot topic in de railindustrie. Maar er is nog steeds een tekort aan informatie over dit onderwerp. Daarom is het belangrijk dat het bewustwording in de sector groeit en preventieve maatregelen ervoor zorgen dat de mogelijkheid van interventie wordt beperkt. Dat kan door aparte, gesloten netwerken te gebruiken voor veiligheids- en andere applicaties.

Houdt HIMA hier rekening mee bij de ontwikkeling van haar producten?

Tijdens het ontwikkelingsproces worden alle besturingssystemen van de beveiligingssystemen HIMatrix, HIQuad en HIMax getest om vast te stellen hoe ze reageren op cyberaanvallen. In de beveiligingssystemen van HIMA zijn het processor-systeem en de communicatie-processor van elkaar gescheiden. Op deze manier ben je verzekerd van een veilige operatie, zelfs als de communicatie-processor wordt aangevallen. HIMA-systemen kunnen verschillende, physiek gescheiden netwerken op een enkele communicatie of processor-module laten werken.

Daarnaast biedt SILworX, de configuratie- programmerings- en diagnostische tool voor de HIMax and HIMatrix veiligheidscontrollers, een tweelaags managementsysteem waarbij de verschillende toegangsrechten geconfigureerd kunnen worden en de toegang kan worden beschermd. SILworX zorgt voor betrouwbare beveiliging tegen manipulatie van buitenaf.

Onbeperkt lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad SpoorPro.nl.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.