Voestalpine Railpro voert spoorballast aan

Onderzoek: autobanden te verwerken in spoorballast

Het is mogelijk om afgedankte autobanden duurzaam in te zetten als onderdeel van het ballastbed van het spoor. Dat heeft een onderzoek van de Spaanse universiteiten Universitat Politècnica de València, Universidad de Sevilla en spoorwegonderneming AZVI uitgewezen.

De onderzoekers hebben het rubber versnipperd en toegevoegd aan het ballastbed onder de rails. Deze mix is gecombineerd met vergruisde stenen eerder al succesvol gebruikt in asfalt, maar werd nog niet eerder in het spoor toegepast. Het nieuwe materiaal is al getest op een deel van het spoortraject tussen Almoraima en Algeciras, waar het werd toegepast door technici van de universiteit in Valencia.

Recycling

De toepassing zorgt niet alleen voor de duurzame recycling van gebruikte banden, maar heeft volgens de wetenschappers ook diverse voordelen ten opzichte van traditionele materialen. Het materiaal absorbeert bijvoorbeeld ook het geluid van passerende treinen, waardoor er minder geluidsoverlast is van omwonenden. De toevoeging van rubber in de ballast zorgt er tevens voor dat de stenen langer mee gaan.

Het testen van het rubber materiaal in spoorballast maakt onderdeel uit van het Compovía project, dat door AZVI werd geleid. Dit project werd medegefinancierd door de Corporación Tecnológica de Andalucía (CTA) en de European Technology Fund.

Onderwerpen: ,

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “Onderzoek: autobanden te verwerken in spoorballast”

Antoine Berben|11.08.16|15:18

In ieder geval een interessant gegeven en alleszins de moeite waard om eens verder onderzocht te gaan worden!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.